REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koło dwumasowe w silniku benzynowym - koszt wymiany

Koło dwumasowe Valeo
Koło dwumasowe Valeo
Valeo

REKLAMA

REKLAMA

Zamachowe koło dwumasowe coraz częściej pojawia się w autach z silnikiem benzynowym. Z jakimi wydatkami należy się zatem liczyć w przypadku jego awarii?

Użytkownicy aut z silnikiem Diesla są coraz częściej świadomi, że ich auto może posiadać dwumasowe koło zamachowe (DKZ). Potężny moment obrotowy jaki generuje jednostka wysokoprężna wymaga ograniczenia drgań, jakie mogą przenosić się z silnika na skrzynię biegów. Za to zadanie odpowiedzialne jest właśnie koło dwumasowe.

REKLAMA

Dwumasowe koło zamachowe w silniku benzynowym?

Mało osób zdaje sobie jednak sprawę, że dwumasowe koło zamachowe od lat stosowane jest w samochodach z benzynowymi silnikami. Ta niewiedza wynika z bardzo niskiej usterkowości tego podzespołu w takich auta. Najczęściej DKZ stosowano w silnikach wolnossących, których krzywa przebiegu momentu obrotowego ma bardziej łagodny kształt, co zmniejsza przeciążenia jakie musi ten podzespół znosić.

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Moment obrotowy a trwałość dwumasowego koła zamachowego

Obecnie produkowane jednostki benzynowe wykonane w duch tzw. downsizingu, coraz częściej posiadają turbodoładowanie, które jest tak zsynchronizowane, aby silnik generował maksymalny moment obrotowy przy bardzo niskich obrotach wału napędowego rzędu 1400-1700 obr./min. To sprawia, że w przyszłości zapewne istotnie zwiększy się awaryjność i koszt obsługi aut z takimi jednostkami. Postanowiliśmy przedstawić kilka aut z motorami benzynowymi wyposażonymi w DKZ oraz koszty wymiany tego podzespołu na nowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cena dwumasowego koła zamachowego i sprzęgła: BMW Ford Hyundai Nissan

DKZ sprzęgło (kompl.) łączny koszt 
BMW M1 3.0T 306KM 3 620 zł 1 750 zł 5 370 zł
BMW 325i 192 KM (e46) 3 302 zł 1 260 zł 4 562 zł
Ford Fiesta ST2 1 381 zł 2 221 zł 3 602 zł
Hyundai i40 2.0 177 KM 3 500 zł 1 570 zł 5 070 zł
Nissan Primera  2.0 140 KM 6 300 zł 1 501 zł 7 801 zł

Oprac. Kamil Fraszkiewicz źródło: ceny z ASO

Zobacz też: Regeneracja dwumasowego koła zamachowego

Najdroższe okazało się dwumasowe koło zamachowe do Nissany Primery P12 - 6300 zł!

Wymiana koła dwumasowego - pamiętaj o sprzęgle

Cena koła dwumasowego wyraźnie się różni w zależności od marki auta. Co ciekawe najniższą kwotę za ten podzespół należy uiścić w przypadku sportowej odmiany Forda Fiesty ST2.  Zaledwie 1381 zł to najniższa cena za DKZ z jaką miałem do tej pory do czynienia. Po przeciwnej stronie ustawił się za to Nissan Primera P12, do którego DKZ kosztuje ponad 6000 zł! Biorąc pod uwagę, że wartość rezydualna egzemplarza, który sprawdzaliśmy nie przekraczała 9000 zł to cena tej części jest kosmiczna. Z drugiej jednak strony, zarówno w przypadku Primery P12 2.0 140 KM jak i BMW E46 325i trwałość DKZ szacowana jest na co najmniej 300-400 tys. km (są to silniki wolnossące). Z tego powodu ryzyko awarii tego podzespołu w tych autach nie jest duże. Jeśli dojdzie do awarii DKZ to trzeba liczyć się także z koniecznością wymiany sprzęgła. Nie jest to regułą, ale często okazuje się, że kilkanaście tysiecy kilometrów po wymianie koła dwumasowego do wymiany kwalifikuje się także sprzęgło. Koszt robocizny ulega wtedy podwojeniu.

koło dwumasowe budowa LUK
LuK
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Nissan Primera
newspress.co.uk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA