| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Regeneracja dwumasowego koła zamachowego

Regeneracja dwumasowego koła zamachowego

Koszt wymiany koła dwumasowego jest wysoki. Alternatywą dla zakupu nowej części jest jej regeneracja. Na czym polega regeneracja koła dwumasowego?

Jak zregenerować koło dwumasowe?

Temat regenerowanych części powraca za każdym razem, gdy trzeba wymienić bardzo drogi podzespół auta. Regeneracja wtryskiwaczy czy turbosprężarek jest obecnie zjawiskiem bardzo powszechnym z uwagi na ich bardzo wysokie ceny jako nowych części. Oprócz turbosprężarek i wtryskiwaczy paliwa bardzo kosztownym i zawodnym podzespołem, zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych, jest dwumasowe koło zamachowe. Przenosi ono moment obrotowy silnika poprzez sprzęgło na skrzynię  biegów, eliminując jednocześnie drgania jakie jednostka napędowa generuje (m.in. za sprawą rozwiązań, które mają ograniczyć poziom emisji spalin jak np. wyższe ciśnienie zapłonu, powtórne wykorzystanie gazów spalinowych itd.).

Zobacz też: Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?

Zużycie koła dwumasowego - koszt wymiany

Niskiej jakości części oraz błędny styl jazdy kierowcy przyczyniają się do szybkiego zużycia koła dwumasowego. Nowy podzespół to koszt min. 1300 zł, ale w niektórych przypadkach jego cena kształtuje się na poziomie nawet 4-5 tys. zł. Wizja tak kosztownej naprawy motywuje wiele osób do odnalezienia alternatywnej drogi naprawy uszkodzonej części. Wyjścia są dwa – montaż jednomasowego koła zamachowego (nie brakuje na rynku renomowanych firm, które oferują takie zestawy zastępcze), albo regeneracja koła dwumasowego.

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Regeneracja dwumasowego koła zamachowego

Dokładny sposób regeneracji koła dwumasowego jest póki co owiany tajemnicą, ale warsztaty, które zajmują się tą usługą, wspominają o podzespołach, które najczęściej zastępują nowymi. Typowa naprawa koła dwumasowego obejmuje zatem wymianę:

- tulei wielorowkowej;
- sprężyn;
- ślizgów dystansujących
- ślizgów oddzielających wybierak od płyty górnej i dolnej ;
- smar wysokotemperaturowy.

Nie wiadomo tak naprawdę w jaki sposób poszczególne warsztaty radzą sobie z precyzyjnym rozcięciem plazmowo spawanej masy wtórnej i pierwotnej koła oraz późniejszym powtórnym połączeniem obu części. Koło dwumasowe musi być bowiem świetnie wyważone, a błędnie wykonany spaw na pewno utrudni lub uniemożliwi wykonać poprawnie naprawę.

Zobacz też: Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

Początki są trudne

Trzeba jednak pamiętać, że z regeneracją turbosprężarek (a właściwie turbin) na początku było podobnie. Obecnie nie brakuje jednak zakładów specjalizujących się w sprawnych naprawach turbin, włączając w to ich bardzo dokładne wyważenie. Są zatem powody, aby patrzeć optymistycznie na tego typu usługi zważywszy, że koszt regeneracji dwumasowego koła zamachowego to przeciętnie 800 zł.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Nasiłowska

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »