| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

Jakie są objawy zużytego dwumasowego koła zamachowego? Jego wymiana wymaga zakupu nowego sprzęgła, dlatego koszt tej operacji sięga nawet 5 000 zł. Kiedy należy wymienić koło dwumasowe?

Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

Dwumasowe koło zamachowe to podzespół doskonale znany właścicielom aut z nowoczesnymi silnikami Diesla. Dlaczego? Bowiem jego awaryjność jest tak wysoka, a naprawa na tyle kosztowna, że jest tematem numer jeden na wszelkich forach motoryzacyjnych poświęconych jednostkom wysokoprężnym.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Zasada działania dwumasowego koła zamachowego

Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

W teorii dwumasowe koło zamachowe, za sprawą tłumika drgań skrętnych czyli obwodowo ułożonych sprężyn, ma redukować drgania przenoszone z wału korbowego na wałki oraz koła zębate skrzyni biegów. Wibracje są szczególnie odczuwalne w silnikach czterocylindrowych, pracujących na wolnych obrotach, które zapewne są dobrze znane posiadaczom starszych konstrukcyjnie diesli. Zastosowanie sprężyn, które pod wpływem wzrastającego momentu obrotowego uginają się, poprawia kulturę pracy jednostki napędowej, a przez to komfort podróżowania autem.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Koszt wymiany koła dwumasowego

Ceną większej wygody jest nad wyraz wysoka awaryjność koła dwumasowego oraz droższa eksploatacja auta, które je posiada. Obecne stosowane silniki Diesla generują potężne wartości momentu obrotowego, z którym koła dwumasowe sobie nie radzą. Tzn. mogły by radzić sobie zapewne lepiej, gdyby użyto lepszych jakościowo materiałów, ale koncerny twierdzą, że wiązało by się to ze znacznie wyższymi kosztami części ( lekkie a przy tym znacznie trwalsze materiały są zbyt drogie). Biorąc pod uwagę, że obecny koszt koła dwumasowego jest bardzo wysoki (min. 1200 zł bez sprzęgła) to trudno wyobrazić sobie ile miałoby kosztować dobrej jakości koło zamachowe o dwóch masach…Przeciętnie "dwumas" funkcjonuje poprawnie przez ok. 150 000 km, ale często nie wytrzymuje nawet 70 000 km.

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Objawy uszkodzonego koła dwumasowego

Objawy zużytego koła dwumasowego mogą być mylnie przypisywane usterkom innych podzespołów, ale już samo dostrzeżenie pewnych zachowań samochodu może nam pomóc w namierzeniu problemu. Typowym objawem zużytego dwumasowego koła zamachowego są intensywne drgania silnika na wolnych obrotach (na luzie,) które osłabiają się wraz z dodaniem gazu i podniesieniem prędkości obrotowej motoru. Wibracje te są często tak silne, że jednostka napędowa wręcz rzuca autem na boki. Jeśli w trakcie włączania lub wyłączania silnika słychać stukanie czy grzechotanie to także mogą być to symptomy uszkodzonego „dwumasu”. Do tego wszystkiego warto dodać także problemy z płynnym ruszaniem oraz wybieraniem poszczególnych przełożeń skrzyni biegów.

reklama

Aktualizacja: 16.12.2015

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Budowa zamachowego koła dwumasowego pozwala w niektórych przypadkach na jego demontaż i regenerację. Czasem jednak jest ono plazmowo zaspawane co stawia pod znakiem zapytania sensowność jego naprawiania. Jakie są objawy zużycia dwumasowego koła zamachowego?
Budowa zamachowego koła dwumasowego pozwala w niektórych przypadkach na jego demontaż i regenerację. Czasem jednak jest ono plazmowo zaspawane co stawia pod znakiem zapytania sensowność jego naprawiania. Jakie są objawy zużycia dwumasowego koła zamachowego?

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Artur Rosiński

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »