REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wykrycie oleju w kanałach dolotowych silnika powinno wiązać się z natychmiastowym wykryciem powodów jego zalegania w nich.. Fot. Fotolia
Wykrycie oleju w kanałach dolotowych silnika powinno wiązać się z natychmiastowym wykryciem powodów jego zalegania w nich.. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaleganie oleju w kanałach dolotowych silnika jest zjawiskiem niepożądanym, a jego skutki mogą być bardzo groźne dla stanu jednostki napędowej. Dlaczego?

Olej w układzie dolotowym silnik

Olej silnikowy zapewnia poszczególnym podzespołom silnika prawidłowe smarowanie ograniczając w ten sposób ich nadmierne zużycie. Zapewnia także odpowiednią temperaturą pracy jednostki napędowej, będąc swoistym odbiornikiem ciepła. Są jednak miejsca, w których olej nie powinien się znajdować. Jednym z nich jest układ dolotowy.

REKLAMA

Zobacz też: Olej w układzie dolotowym silnika - przyczyny

Przyczyny zalegania oleju w kanałach dolotowych motoru skupiają się przede wszystkim wokół zużytej turbosprężarki, pierścieni tłokowych czy separatora oleju w odmie. Warto pamiętać, że wraz z wykryciem usterki trzeba podjąć szybką naprawę, bo konsekwencje mogą być poważne.

Zobacz też: Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Rozbieganie silnika

Największe ryzyko związane z przedostającym się do układu dolotowego olejem ponoszą użytkownicy aut z jednostką Diesla. Coraz częściej pojawiają się bowiem awarie związane z tzw. rozbieganiem silnika. Problem ten polega na samoczynnym wejściu jednostki napędowej na maksymalne obroty. Jest to spowodowane tym, że motor wysokoprężny, w przeciwieństwie do benzynowego, może pracować na oleju silnikowym. Jeśli ten dostaje się do silnika w wyniku np. nieszczelnej turbiny, motor zaczyna pracować jakby dostał dodatkową dawkę paliwa i podnoszą się jego obroty. Im są one większe, tym zużyta turbina przepuszcza coraz więcej oleju, a jednostka napędowa pracuje coraz intensywniej, aż do osiągnięcia maksymalnych obrotów. Jeśli kierowca nie zdławi silnika poprzez np. zatkanie kolektora dolotowego to w przypadku większości diesli silnik albo eksploduje (korbowody przebiją blok silnika), albo uleganie zatarciu w wyniku braku oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Zapchany filtr cząstek stałych DPF

Nie zawsze skutki jazdy z przedostającym się do dolotu olejem silnikowym są tak poważne i błyskawiczne do zaobserwowania. Bardzo często do komory cylindra dostają się tylko nieznaczne jego ilości. Również i one mogą wyrządzić sporo problemów. Spalanie oleju silnikowego powoduje bowiem, że intensywnemu zapychaniu ulegają katalizatory auta, w tym osławiony filtr cząstek stałych. Cena nowego katalizatora czy filtra DPF jest często tak wysoka, że nie opłaca się go wymieniać na nowy.

Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku benzynowym i Diesla - BMW 335i i 330d

Nagar w silniku

Spalanie oleju silnikowego powoduje także powstawanie dużych ilości nagaru, który potrafi wyrządzić sporo szkód w aucie. Zapycha on kolektor ssący, uszkadza zawór EGR, przyczynia się do niszczenia gładzi tulei cylindrów czy turbosprężarki. Sukcesywnie obniża też wydajność świec zapłonowych czy katalizatorów.

Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

Jeśli zatem w kanałach dolotowych zalega spora ilość oleju silnikowego, koniecznie trzeba znaleźć przyczynę tego zjawiska i szybko ją wyeliminować. Jego bagatelizowanie może doprowadzić do poważnej awarii silnika, łącznie z jego zniszczeniem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA