| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Awaria turbosprężarki oraz jej przyczyny to sprawy coraz częściej poruszane w świetle dzisiejszych silników spalinowych. Co sprawia, że turbosprężarki potrafią ulec zniszczeniu już po ok. 60 tys. km?

Turbosprężarka to obecnie najchętniej wykorzystywane urządzenie przez producentów aut, do podnoszenia mocy silników spalinowych. Zasada jej działania skupia się na wykorzystaniu gazów spalinowych jako środka napędzającego jej turbinę. Ta spręża powietrze i dostarcza je, wcześniej schłodzone w intercoolerze, do kolektora dolotowego, a stamtąd już do poszczególnych komór spalania. Urządzenie to miało szczególnie pozytywny wpływ na dynamikę silników wysokoprężnych. Brak turbosprężarki pozbawiłby je bowiem jakiekolwiek dynamiki.

Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku benzynowym i Diesla - BMW 335i i 330d

Przyczyny awarii turbosprężarki: brak smarowania

Turbosprężarka do prawidłowego działania potrzebuje wysokiej jakości oleju, odpornego na ogromne temperatury. W samochodach sportowych olej ten jest dodatkowo schładzany w odrębnej chłodnicy. Problem pojawia się, gdy zaczyna ubywać oleju w obiegu. Wina leży albo po stronie nieszczelności wirnika turbiny, albo w przewodzie doprowadzającym do niej olej. Czasem awaria turbiny leży po stronie zatkanego smoka olejowego w misce olejowej bądź uszkodzenia pompy olejowej. W przypadku braku smarowania dochodzi do zatarcia turbosprężarki.

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Przyczyny awarii turbosprężarki: zbyt forsowna jazda autem

Warto wiedzieć, że bardzo dynamiczna jazda samochodem z turbosprężarką powoduje jej silne nagrzanie. Wielu kierowców, dysponujących sportowymi samochodami z turbodoładowaniem, nie zdaje sobie sprawy, że kilka okrążeń na torze może unicestwić turbosprężarkę. Potężne temperatury, przekraczające 800 stopni, a do tego stałe utrzymywanie maksymalnych obrotów jej wirnika, błyskawicznie skracają jej żywotność. Bez odpowiedniego schłodzenia nie wytrzyma ona zbyt długo.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Przyczyny awarii turbosprężarki: brak turbo timera i gwałtowne wyłączanie silnika

Cześć nowych aut z turbodoładowaniem posiada tzw. turbo timer. Urządzenie to podtrzymuje obroty silnika a tym samym i wirnika turbiny nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Dzięki temu nie ma obawy o zatarcie turbosprężarki. W autach, których jednostki napędowe są pozbawione tego rozwiązania należy przed wyłączeniem silnika wrzucić luz i odczekać ok. 90 sekund. Dzięki temu olej będzie cały czas dostarczany do turbosprężarki, a ta będzie miała czas wytracić prędkość swojego wirnika i obniżyć własną temperaturę.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kosy

Ekspert, trener, konsultant, wykładowca uniwersytecki. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Doradztwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi zajmuje się od ponad 15 lat, realizując różnorodne projekty z zakresu HR. Ma za sobą długoletnie doświadczenie zdobyte w międzynarodowych firmach doradczych: Capgemini Ernst & Young, SHL Ireland, Hudson Global Resources, PWC. Zrealizował różnorodne projekty dla wiodących organizacji działających w Polsce, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii (m.in. Accenture, Aer Rianta, AIB, Bank of Ireland, Dairygold, Lafarge, Oriflame, Sulzer, Ulster Bank). Autor artykułów publikowanych w Serwis HR, Personel i Zarządzanie oraz Rzeczpospolitej, a także pozycji naukowych i książkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK