| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Łańcuch czy pasek rozrządu - trwałość i koszt wymiany

Łańcuch czy pasek rozrządu - trwałość i koszt wymiany

Jeszcze dekadę temu łańcuch rozrządu uważany był za znacznie trwalszy i tańszy w serwisowaniu od paska rozrządu. Z biegiem lat sytuacja się zmieniła. Zobacz ile kosztuje wymiana rozrządu w nowoczesnych silnikach TSI, EcoBoost czy i-DTEC.

Spadek trwałości łańcuchów rozrządu

Jeszcze do niedawna dominowała opinia, że łańcuch rozrządu, choć droższy w produkcji, jest lepszy od paska rozrządu, bo przenosi większe obciążenia, a przy tym jest znacznie trwalszy. Tak naprawdę producenci do tej pory określają go mianem części dożywotnio trwałej. Obecnie trudno się z tym stwierdzeniem zgodzić, bowiem przeciętny łańcuch rozrządu wytrzymuje 150-250 tys. km, a coraz więcej jest przypadków, gdy jego wymiana następuje jeszcze przed 100 000 km. W przypadku paska rozrządu sprawa wygląda odmiennie. Jeszcze 15 lat temu interwał pomiędzy jego wymianami oscylował w przedziale 90-120 tys. km. Obecnie coraz powszechniejsze są przypadki, że producent zaleca wymianę paska rozrządu dopiero po ponad 200 000 km (np. w Ford w silniku 1.6 TDCI 109 KM czy 1.0 EcoBoost).

Zobacz też: Koszt wymiany turbosprężarki w BMW 335i i Audi A4 2.0 TFSI

Łańcuch rozrządu: koszt wymiany

Koszt wymiany łańcucha rozrządu jest bardzo zróżnicowany. Dla przykładu w BMW 330d 231KM jego cena wynosi zaledwie 185 zł (ale tylko jednego, drugi kosztuje 133 zł) natomiast w przypadku Skody Fabii 1.2 TSI 85 KM aż 405 zł! Oprócz samego łańcucha rozrządu wymianie najczęściej podlegają także prowadnice, napinacze hydrauliczne czy współpracujący z nim łańcuch pompy oleju (zobacz na przykładzie Hondy z silnikiem i-CDTI lub i-DTEC) . Niektórzy producenci, jak np. Skoda zalecają także wymianę wariatora faz rozrządu i kółek rozrządu. Ten pierwszy kosztuje u czeskiego producenta aut bagatela 1800 zł! Łączny koszt samych części rozrządu w przypadku Skody Octavi 1.4 TSI 122 KM wynosi ponad 2500 zł. Trzeba też jasno powiedzieć, że silniki Volkswagena z serii FSI i TSI mają bardzo duże problemy z jakością rozrządu. Do tej pory nie ustalono ich przyczyny.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Pasek rozrządu : trwałość i koszt wymiany

W przypadku paska rozrządu sprawa wygląda lepiej. Owszem, istnieje większe ryzyko, że ulegnie on niespodziewanemu zerwaniu (problemy z łańcuchem można rozpoznać po jego charakterystycznym grzechotaniu w trakcie pracy silnika), ale sam koszt wymiany paska jest niższy. W przypadku Forda Focusa 1.0 EcoBoost 125 KM pasek rozrządu należy wymienić po 240 000 km. Jego cena wraz z napinaczem to 580 zł, a jeśli do wymiany będzie kwalifikować się także pompa wody, to musimy doliczyć dodatkowe 400 zł. Tak więc całkowity koszt części nie powinien przekroczyć 1000 zł.

Zobacz też: Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Biorąc pod uwagę, że coraz więcej nowych aut posiada łańcuch rozrządu trzeba zdawać sobie sprawę z ewentualnych kosztów serwisowania takiego pojazdu. Nasza analiza powinna być tym bardziej skrupulatna, im częściej kierujemy swoje kroki ku samochodom z silnikami zaprojektowanymi w duchu downsizingu. Poza tym, wysokie koszty napraw są najczęściej związane także z kilkuletnimi samochodami z silnikiem Diesla pod maską. Im bowiem większe obciążenie silnika dynamiczną jazdą na niskich obrotach, tym szybszemu zużyciu ulega łańcuch rozrządu. Więcej o tym problemie przeczytacie tutaj

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Problemy jakie mają z rozrządem użytkownicy aut z silnikiem Volkswagena 1.4 TSI są bardzo powszechne. Najgorsze, że VW nie wie co jest tak naprawdę ich przyczyną.
Problemy jakie mają z rozrządem użytkownicy aut z silnikiem Volkswagena 1.4 TSI są bardzo powszechne. Najgorsze, że VW nie wie co jest tak naprawdę ich przyczyną.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

TAXWISE Michał Zdyb

TAXWISE Michał Zdyb jest nowoczesną kancelarią doradztwa podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »