REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik Diesla - typowe usterki i problemy cz. II

Jeśli trafimy na wyeksploatowany egzemplarz auta z silnikiem Diesla, zakres części wymagających wymiany może przerosnąć nasze wyobrażenia. Fot. Fotolia
Jeśli trafimy na wyeksploatowany egzemplarz auta z silnikiem Diesla, zakres części wymagających wymiany może przerosnąć nasze wyobrażenia. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Słabym punktem nowoczesnego silnika Diesla jest nie tylko turbosprężarka, układ zasilania paliwem czy filtr cząstek stałych. Warto zwrócić także uwagę na inne jego podzespoły.

Diesel kontra osiągi i ekologia

Wysilone silniki Diesla, muszą z jednej strony być dynamiczne a z drugiej, zużywać małe ilości paliwa. Normy czystości spalin wymuszają na nich także znacznie niższą emisję szkodliwych substancji do atmosfery (głównie cząstek sadzy). To wszystko sprawia, że usterkowość nowoczesnych silników Diesla jest znacznie wyższa niż miało to miejsce jeszcze 15 lat temu.

REKLAMA

W drugiej części naszego cyklu pt. Silnik Diesla- typowe usterki i problemy, przedstawiamy kolejne newralgiczne punkty silnika wysokoprężnego, na które warto zwrócić uwagę w trakcie eksploatacji auta z tego typu motorem pod maską.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki

Dwumasowe koło zamachowe

Aby ograniczyć drgania występujące pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów inżynierowie w sporej części aut napędzanych jednostkami wysokoprężnymi zastosowali dwumasowe koła zamachowe. Problem polega na tym, że dynamiczne przyspieszanie dieslem na niskich obrotach, mimo że bardzo skuteczne (duży moment obrotowy) wpływa destrukcyjnie na tłumik drgań skrętnych koła dwumasowego. Przy wymianie koła dwumasowego wskazana jest wymiana również tarczy sprzęgła wraz dociskiem. Przeciętny koszt takiej naprawy to 3500z zł. (koło dwumasowe 2500 zł, sprzęgło i docisk to 800 zł).

Zobacz też: Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Panewki korbowodów

Coraz częściej wśród typowych usterek silników wysokoprężnych mechanicy wymieniają obrócone panewki korbowodów. Ich usterki mają dwojaką przyczynę. Z jednej strony wina bardzo często leży po stronie samej konstrukcji silnika, która nie zapewnia prawidłowego smarowania poszczególnych panewek (np. silnik 1.9 dCi i czy 1.9 TDI BXE). Z drugiej strony spora wina leży po stronie użytkowników aut. Nieregularna wymiana oleju oraz przeciążanie silnika dynamiczną jazdą na niskich obrotach, powoduje duże przeciążenia korbowodów, a przez to i panewek, na których się poruszają. W przypadku Renault Laguny z silnikiem 1.9 dCi nowe panewki korbowodów to wydatek 400 zł.

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Łańcuch rozrządu

Obecnie stosowane łańcuchy rozrządu wytrzymują przeciętnie przebieg ok. 300 tys. km. Nie jest jednak czymś niezwykłym jeśli łańcuch nie dotrwa nawet do 100 tys. km. Podobnie jak w przypadku koła dwumasowego oraz panewek korbowych łańcuchowi wyraźnie nie służy mocne wciskanie gazu na niskich obrotach (poniżej 2 tys. obr./min.) bowiem drgania, które wytwarza wtedy silnik wpływają na jego rozciąganie. Nowy łańcuch rozrządu kosztuje przeciętnie 1000 zł, ale np. w przypadku BMW 320d z silnikiem N47 koszt wymiany obu łańcuchów rozrządu to już 8000 zł, a przy tym powinno się wymienić także wał napędowy ze względu na zintegrowaną z wałem zębatkę łańcucha!

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

Zawór recyrkulacji spalin EGR

Normy czystości spalin spowodowały, że producenci zaczęli stosować w silnikach swoich samochodów układy recyrkulacji spalin. Służy ku temu specjalny zawór EGR, który wprowadza do kolektora dolotowego część spalin pochodzących z kolektora wydechowego. Gdy zaczyna się zacinać należy go wymienić, bowiem zaczyna negatywnie wpływać na osiągi silnika i kulturę pracy jednostki napędowej (szarpanie w średnim i niskim zakresie obrotów). Koszt zaworu EGR do Laguny II 1.9 dCi 120KM to 860 zł.

Pierwsza część cyklu w linku poniżej:

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Źródło: wszystkie ceny części pochodzą z ASO.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA