REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Małolitrażowe, wysilone silniki benzynowe mogą generować wysokie koszty napraw. Sama turbosprężarka to koszt nawet 6500 zł. fot. Volkswagen
Małolitrażowe, wysilone silniki benzynowe mogą generować wysokie koszty napraw. Sama turbosprężarka to koszt nawet 6500 zł. fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Wolnossący silnik benzynowy to bardzo trwała konstrukcja. Problemy stwarzają za to jednostki turbodoładowane. Jakie są koszty napraw silnika benzynowego?

Silniki benzynowe uważane są obecnie za zadecydowanie mniej problemowe w eksploatacji niż jednostki wysokoprężne. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że i one borykają się z pewnymi usterkami. Co najczęściej psuje się w silniku benzynowym?

REKLAMA

Downsizing skraca żywotność silnika

Trzeba jasno powiedzieć, że silniki wykonane w duchu downsizingu nie będą tak niezawodne jak proste, niewysilone jednostki wolnossące. Dlaczego? Z prostego powodu. Jednostki turbodoładowane (założenie downsizingu) są po prostu bardziej skomplikowane technicznie. Im większa liczba części pracujących w trudnych warunkach (duże ciśnienie, wiele drobnych i delikatnych elementów ruchomych, na które działają ogromne siły), tym trudniej zachować wysoki poziom bezawaryjności.

Usterka silnika benzynowego: bezpośredni wtrysk paliwa

W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa zużyciu ulegają zarówno wtryskiwacze paliwa (w benzynowych silnikach również spotkać można piezoelektryczne wtryskiwacze np. w BMW) jak i pompa wysokiego ciśnienia, która je obsługuje. Wtryskiwacz do Skody Octavii 1.4 TSI to koszt 810 zł (a są cztery), pompa to wydatek 1200 zł. Poza tym, ogromnym problemem silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest zbierający się w kolektorze dolotowym oraz na zaworach dolotowych nagar. Ogranicza on przepustowość powietrza docierającego do silnika pogarszając jego osiągi oraz zwiększa ryzyko spalania stukowego paliwa (samoczynnej detonacji mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze cylindra). Więcej o tym problemie przeczytacie hiperłączu poniżej.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Usterka silnika benzynowego: łańcuch rozrządu

Wysokie wartości momentu obrotowego jakie generują silniki turbodoładowane, wymagają zastosowania w nich łańcuchów rozrządu. W przeciwieństwie do tych stosowanych jeszcze 15 lat temu nie są one bezobsługowe. Duże obciążenia, które muszą przenosić zwłaszcza w trakcie dynamicznego rozpędzania auta przy małych obrotach silnika powodują ich szybkie rozciąganie. Koszt wymiany łańcucha rozrządu w przypadku silnika 1.4 TSI to 283 zł, ale razem z nim należy wymienić m.in. napinacz hydrauliczny, kółko rozrządu, prowadnice i niejednokrotnie wariator faz rozrządu za bagatela 1800 zł. Łącznie operacja wymiany łańcucha rozrządu w Skodzie Octavii 1.4 TSI 122 KM pochłonie ok. 2500 zł (bez kosztów robocizny).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Koszt wymiany paska rozrządu

Usterka silnika benzynowego: turbosprężarka

Aby małolitrażowy silnik był dynamiczny, należy wyposażyć go w turbosprężarkę lub kompresor. W przypadku silnika 1.4 TSI 160KM (oznaczenie CAVD) oba te rozwiązania zastosowano jednocześnie. Koszt nowego kompresora to 6200 zł, a współpracującej z nim turbosprężarki 6150 zł…Do tego doliczyć należy uszczelki, nakrętki, przewód olejowy do turbosprężarki, wymianę oleju silnikowego wraz z filtrami. Koszty mogą być zatem naprawdę wysokie.

Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla JTD i HDI - koszty

Usterka silnika benzynowego: cewki zapłonowe

REKLAMA

Po kilku latach eksploatacji auta z silnikiem benzynowym współpracy odmawiają cewki zapłonowe. Ich koszt zazwyczaj jest niski i kształtuje się na poziomie 300-400 zł. Są jednak i takie samochody, do których komplet nowych cewek zapłonowych będzie nas kosztował nawet 1200 zł (BMW 335i – 6 cylindrów czyli i 6 cewek zapłonowych).

Jasno widać, że największe koszty obsługi generują nowoczesne silniki benzynowe wykonane w duchu tzw. downsizngu. Choć problemy wymienione w artykule nie są regułą, to z perspektywy czasu można dostrzec, że awaryjność i koszt obsługi tego typu silników jest bardzo duży w porównaniu do jednostek wolnossących tych samych producentów (nieśmiertelny silnik VW  1.6 8V 102 KM, Hondy 1.4 16V 90 KM, Fiata 1.1 54 KM czy BMW 2.8 193 KM i wiele innych).

Źródło: wszystkie ceny pochodzą z ASO

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA