| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty

Wymiana turbosprężarki w silniku Diesla 1.3 JTD i 1.6 HDI - koszty

Turbosprężarka to jeden z najdroższych podzespołów nowoczesnego silnika Diesla. Zobacz ile kosztuje jej wymiana w jednostkach 1.3 JTD i 1.6 HDI.

Silnik Diesla: moc dzięki turbosprężarce

Nowoczesny turbodiesel to motor wyposażony w przynajmniej jedną turbosprężarkę, dzięki której potrafi wykrzesać sporą moc i jeszcze większe pokłady momentu obrotowego. Bez niej byłby powolny i ospały, choć nadal bardzo ekonomiczny. To właśnie turbosprężarka zmieniła sposób w jaki kojarzony był jeszcze 20 lat temu silnik Diesla. Z produktu dedykowanego do użytku w pojazdach rolniczych i ciężarowych stał się narzędziem wykorzystywanym nawet w samochodach sportowych. Jak się okazuje, to co poprawiło wizerunek jednostki Diesla, kilka lat później zaczęło pracować na jego niekorzyść.

Zobacz też: Zakup używanego diesla

Turbosprężarka - moc i wysokie koszty napraw

Szybko się okazało, że choć turbosprężarka zapewnia wysoki osiągi silnikowi, to negatywnie wpływa na późniejsze koszty eksploracji. Przeciętnie po ok. 200 tys. km konieczna jest jej wymiana. Jeśli na dodatek auto użytkowane jest głównie w mieście i na krótkich dystansach, to interwał jej wymiany skraca się często o połowę. Na przykładzie dwóch stosunkowo popularnych aut – Fiata 500 1.3 Multijet 75KM (2008r.) i Peugeota 308 1.6 HDI 90 KM (2009r.) – postaramy się przedstawić koszty wymiany tego podzespołu (tabela kosztów poniżej).

Koszt wymiany turbosprężarki w silniku 1.3 JTD i 1.6 HDI

Fiat 500 1.3 JTD 75KM

Peugeot 308 1.6 HDI 90 KM

turbosprężarka

2 927 zł

4 935 zł

przewód olejowy turb.

130 zł

176 zł

nakrętki, uszczelki

70

150

olej silnikowy

55 zł za 1 litr (180 zł)

60 zł za 1 litr (250 zł)

filtr oleju

30 zł

50 zł

robocizna

400 zł

1 290 zł

RAZEM

3 737 zł

6 851 zł

Tabela: opracowanie własne na podstawie danych uzyskanych od ASO Fiat i ASO Peugeot

Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?

Fiat 500 1.3 JTD: tania wymiana turbosprężarki

Widać wyraźnie, że mały Fiat nie dość, że pali bardzo małe ilości paliwa to nawet w przypadku wymiany turbosprężarki nie pochłonie zbyt wielu funduszy. Koszty utrzymania silnika Diesla w przypadku francuskiego auta są zdecydowanie wyższe. Różnica wynosi 3000 zł czyli dokładnie tyle ile nowa turbosprężarka w Fiacie 500. Warto jednak mieć na uwadze, że o ile w przypadku Peugeota starą turbosprężarkę możemy zabrać do domu, o tyle włoska marka każe nam ją zwrócić. Warto przyjrzeć się także kosztom robocizny. Francuska marka po raz kolejny w naszym teście okazuje się stosunkowo droga.

Typowe usterki silniki Diesla

Warto zauważyć, że turbosprężarka to tylko wierzchołek góry lodowej. W rzeczywistości, auta o przebiegach ponad 200 000 km wymagają naprawy lub regeneracji wtryskiwaczy paliwa, kół dwumasowych czy filtrów cząstek stałych. Koszty ich wymiany postaram się przybliżyć w kolejnych artykułach.

Źródło: wszystkie ceny pochodzą od Autoryzowanych Stacji Obsługi we Wrocławiu

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Masterlease Polska

Firma leasingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »