| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Rozbieganie silnika to problem jaki spotkać może większość nowoczesnych turbodiesli. Z pozoru błaha awaria najczęściej kończy się zniszczeniem silnika. Na czym polega rozbieganie silnika?

Silnik Diesla - lepsze osiągi, niższa trwałość

Silniki wysokoprężne przeszły ogromne zmiany na przestrzeni ostatnich 15-stu lat. Wyraźnej poprawie uległa kultura ich pracy, wzrosła ich moc oraz wydajność,  a wysokie osiągi zbliżyły je do konstrukcji benzynowych. Wysoki stopień skomplikowania sprawił jednak, że koszty eksploatacji silników wysokoprężnych znacząco wzrosły, a bezawaryjność przestała być ich domeną. Ostatnia lata przynoszą także coraz liczniejsze sygnały o dość powtarzalnej usterce trapiącej nowoczesne silniki Diesla. Użytkownicy mają bowiem coraz większe problemy z tzw. rozbieganiem się silnika.

Rozbieganie silnika - dlaczego dotyczy silnika Diesla?

Rozbieganie silnika wysokoprężnego związane jest z jego budową i rodzajem paliwa, którym jest zasilany. Prawie wszystkie obecnie produkowane silniki Diesla posiadają turbosprężarkę. Urządzenie to zapewnia wyraźny wzrost mocy i momentu obrotowego już od najniższych obrotów jednostki napędowej. Z czasem jednak turbina zużywa się i wymaga wymiany lub regeneracji. Jeśli użytkownik auta zbagatelizuje jej niedomagania, może dojść do rozbiegnięcia się silnika.

49,90 złJazda z Hołkiem

Zobacz też: Spalanie stukowe - przyczyny i skutki

Rozbieganie silnika Diesla z turbodoładowaniem

Rozbieganie silnika jest najczęściej spowodowane przepuszczaniem przez turbosprężarkę oleju silnikowego (którym jest smarowana) do kolektora dolotowego. Stamtąd dostaje się do komory cylindra, gdzie zostaje on spalony. Silnik wysokoprężny, w odróżnieniu od benzynowego, może bowiem być napędzany olejem silnikowym. W rezultacie nawet na biegu jałowym silnik może samoczynnie zwiększyć obroty bowiem otrzymał dodatkową dawkę paliwa (oleju silnikowego) z układu smarowania turbosprężarki. Im więcej oleju przepuszcza układ turbodoładowania, tym bardziej wzrastają obroty jednostki napędowej. To z kolei sprawia, że także turbosprężarka przyspiesza swoją pracę, a tym samym zaczyna przepuszczać do kolektora ssącego jeszcze większe porcje oleju silnikowego. W rezultacie motor osiąga maksymalne obroty, mimo że układ zasilnia nie zwiększył dawki paliwa. Problem polega na tym, że nawet wyjęcie kluczyka ze stacyjki nic nie pomaga, bowiem silnik w takiej sytuacji pracuje już tylko na oleju silnikowym.

Konsekwencją takiej sytuacji jest albo zatarcie silnika (spowodowane brakiem oleju silnikowego w układzie), albo eksplozja jednostki napędowej (w wyniku zatarcia jednej z panewek i wybicia korbowodu przez blok silnika). Co więcej, problem potęgują filtry cząstek stałych, które wpływają na wzrost ilości oleju w misce olejowej (paliwo mieszasię olejem silnikowym), co w skrajnych sytuacjach może spowodować zassanie oleju silnikowego przez odmę do jednostki napędowej.

Zobacz też: Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Rozbieganie silnika Diesla: klapy gaszące (wirowe)

Rozbieganie się silnika nie jest zjawiskiem powszechnym, ale z każdym rokiem przybiera na sile. Najczęściej problem dotyka jednostki 1.9 dCi (Renault), 1.3 Multijet (Fiat, Opel) czy 2.0 MZR-CD (Mazda). Niektóre jednostki napędowe (1.9 JTD, 2.0 TDI) coraz częściej wyposażane są w tzw. klapy gaszące zlokalizowane przy kolektorze dolotowym. Dzięki nim w przypadku wystąpienia takiej awarii po wyjęciu kluczyka ze stacyjki komputer automatycznie zamknie klapy doprowadzające powietrze do cylindrów.

Aktualizacja: 25.02.2014

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Nieszczelność turbosprężarki może zakończyć się zassaniem oleju silnikowego przez motor i jego rozbieganiem. Skutkiem jest najczęściej zniszczenie silnika. Fot. Fotolia
Nieszczelność turbosprężarki może zakończyć się zassaniem oleju silnikowego przez motor i jego rozbieganiem. Skutkiem jest najczęściej zniszczenie silnika. Fot. Fotolia

Personel i Zarządzanie189,00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ03
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Jakub Starowicz

Radca prawny

Zostań ekspertem Infor.pl »