REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - przyczyny

Nagar odkładający się w kolektorze dolotowych oraz na zaworach powoduje wyraźny spadek mocy silnika.
Nagar odkładający się w kolektorze dolotowych oraz na zaworach powoduje wyraźny spadek mocy silnika.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa cierpią na poważny problem - szybko odkładający się w nich nagar. Co jest tego przyczyną?

Coraz częściej słychać negatywne opinie na temat nowoczesnych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Początkowe zachwyty związane z ich wysoką ekonomicznością i dynamiką powoli są przyćmiewane awariami i problemami z jakimi borykają się ich użytkownicy.

REKLAMA

Silniki FSI, TFSI i TSI - awarie i problemy

Wyjątkowo pechowe bądź po prostu niedopracowane okazują się jednostki zaprojektowane przez inżynierów Volkswagena czyli silniki z rodziny FSI, TFSI i TSI. Nie dość, że od samego początku trapiły je problemy z łańcuchami rozrządu, napinaczami czy kompresorami to na dodatek znacznie trudniej dostosować je pod instalację gazu LPG (wymagają drogiej instalacji gazu w fazie ciekłej). Teraz okazuje się, że silniki te cierpią na kolejny istotny problem, a mianowicie gromadzący się w nich nagar.

Zobacz też: Nagar w silniku- przyczyny powstawania i potencjalne problemy

Problem odkładania się nagaru jest wspólny dla praktycznie wszystkich silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa (z wyjątkiem systemów opartych na podwójnym rodzaju wtrysku np. D-4S stosowany w silniku Lexusa IS-F ) i dotyczy m.in. Mitsubishi (GDI), Alfy Romeo (JTS) czy Porsche (FSI).

Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa

Główną przyczyną problemów z nagarem w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest umieszczenie wtryskiwacza paliwa w komorze spalania. W rozwiązaniach z pośrednim wtryskiem benzyny (bądź oleju napędowego) paliwo jest podawane do kolektora dolotowego, w którym miesza się ono z powietrzem, po czym zostaje wpuszczone do komory cylindra poprzez zawory dolotowe. Poprzez stały obieg mieszanki paliwowo-powietrznej trzonki zaworów są stale przez nią czyszczone. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa to właśnie trzonki zaworów są miejscem gdzie dochodzi do wyraźnego gromadzenia się bardzo dużych ilości nagaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Nagar w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa - winny także EGR

Winą za nagar powstający na zaworach dolotowych w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa obarcza się także układ recyrkulacji spalin. W zależności od producenta rolę tę pełni albo zawór EGR, albo odpowiednio zsynchronizowana praca zaworów dolotowych i wydechowych (np. silniki JTS). Ponowne wykorzystanie gazów wydechowych przez silnik prowadzi do szybkiego osadzania się nagaru zarówno na trzonkach zaworów, jak i na kolektorze dolotowym.

Zobacz też: Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Jakie negatywne konsekwencje może nieść odkładający się w silniku nagar? Spektrum usterek jest spore, ale kierowca odczuje je przede wszystkim wyraźnym spadkiem mocy. Ograniczony przepływ powietrza w kolektorze dolotowym oraz mniejsza przepustowość zaworów istotnie ogranicza moc. Zdaniem użytkowników aut spadek mocy to wynosi nawet kilkanaście procent. Znam przypadek Audi RS4 z silnikiem 4.2 FSI o mocy 420 KM, u którego moc obniżyła się o 10%. A to oznacza, że jednostka napędowa straciła ponad 40 KM mocy! Różnica jest zatem wyraźna a problem poważny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA