| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Kierowcy nowych aut przy zmianie biegu sugerują się wskazaniami komputera. Mało kto zdaje sobie sprawę, że taka jazda grozi znacznie szybszych zużyciem silnika.

Wysokie ceny paliw w stosunku do realnej średniej pensji w Polsce powodują, że kierowcy coraz chętniej stosują się do zasad tzw. ecodrivingu. Większość osób zapamiętuje z nich tylko to, aby jeździć na jak najniższych obrotach silnika, co de facto niesie za sobą ryzyko przedwczesnego zużycia wielu podzespołów auta.

Nie sugeruj się wskazaniami komputera pokładowego

Podobne ryzyko ponoszą właściciele nowych samochodów, którzy przy zmianie biegu sugerują się zaleceniami wyświetlanymi przez komputer pokładowy pojazdu. Należy pamiętać, że jego wskazówki mają na celu pomóc zredukować poziom zużycia paliwa przez silnik. Kondycja jednostki napędowej, a w szczególności podzespołów z nią współpracujących, nie jest właściwie brana przez niego pod uwagę. Jakie są skutki jazdy na zbyt niskich obrotach silnika?

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Jednostka napędowa pracując na niskich obrotach generuje spore wibracje. Wibracje te są bardzo szkodliwe zarówno dla jej integralnych elementów (łożyska korbowodów czy wału) jak i towarzyszącym jej podzespołom (skrzynia biegów, sprzęgło itd.)

Jazda na zbyt niskich obrotach silnika (zwłaszcza w trakcie przyspieszania) może spowodować szybsze zużycie takich części samochodu jak:

- panewki korbowodów;

- panewki wału korbowego;

- tłoki silnika (zniszczenie jednostki);

- sprzęgło;

- koło dwumasowe (typowa usterka w silnikach wysokoprężnych, przeciążeniu ulega tłumik drgań skrętnych koła);

- łożyska skrzyni biegów (problem znany posiadaczom Hondy  Civic VII 1.4);

- łańcuch rozrządu (przedwczesne rozciągnięcie);

- turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek VGT (nagar blokuje kierownice);

- tuleje cylindrowe (odkładający się nagar ściera je w trakcie pracy tłoka) i wiele innych podzespołów.

Zobacz też: Koszt wymiany paska rozrządu

Nie sposób wymienić wszystkich części, które nie tolerują jazdy na zbyt niskich obrotach silnika. Koszty przedwczesnego zużycia takich podzespołów jak turbosprężarka, koło dumasowe czy łańcuch rozrządu są znacznie wyższe niż potencjalne oszczędności poczynione na stacji paliw. Dlatego biegi najlepiej zmieniać w zakresie pomiędzy maksymalnym momentem obrotowym silnika a jego maksymalną mocą.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Olga Borkowska

Aplikant adwokacki, specjalista z zakresu postępowania cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »