| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Automatyczna skrzynia biegów – samodzielna kontrola

Automatyczna skrzynia biegów – samodzielna kontrola

Wielu kierowców obawia się zakupu samochodów używanych z automatycznymi skrzyniami biegów. Niesłusznie, żeby uniknąć wydatków wystarczy sprawdzić kondycję automatu przed zakupem.

Zakup samochodu z automatem – rodzaj automatycznej przekładni

Zakup samochodu z automatyczną przekładnią jest obarczony ryzykiem, bo skrzynia automatyczna jest droga w naprawie. Przy czym warto rozróżnić najnowocześniejsze zautomatyzowane przekładnie dwusprzęgłowe od automatów starego typu. Te drugie były zazwyczaj projektowane tak, by przetrwały cały okres eksploatacji pojazdu, a jedynym warunkiem długowieczności takiej przekładni były – regularna wymiana oleju oraz eksploatacja zgodna z instrukcją obsługi bez zbędnych przeciążeń.
Nowoczesne dwusprzęgłowe przekładnie już nie są tak trwałe i wymagają kosztownego serwisu zazwyczaj przy przebiegu przekraczającym 150 tys. km.

Zobacz też: Preparaty uszczelniające silnik - czy warto stosować? Czym to grozi?

Zakup samochodu z automatem – co można sprawdzić samodzielnie?

Do gruntownej diagnozy kondycji automatycznej przekładni niezbędna będzie wiedza oraz technika, jaką dysponują fachowcy zajmujący się serwisowaniem „automatów”. Nie mniej możemy prostymi metodami sprawdzić, czy w ogóle warto interesować się daną ofertą, czy należy ją z góry odrzucić.
Samodzielnie możemy sprawdzić, czy skrzynia nie szarpie, gdy przełączamy dźwignię pomiędzy trybami P R N, a D. Przy czym warto pamiętać, że automaty kilkadziesiąt lat temu działały mniej subtelnie niż te współczesne.
Ponadto możemy sprawdzić płynność zmiany poszczególnych przełożeń już podczas jazdy oraz sprawdzić poprawność działania redukcji. Jeżeli podczas pracy skrzynia biegów wydaje różnego rodzaju podejrzane dźwięki, a mechanizmy jakby się „gubi” lub nienaturalnie szarpie przy zmianach przełożeń możemy być pewni, że nie działa prawidłowo.
Obligatoryjnie powinniśmy również sprawdzić poziom oraz kolor oleju w automatycznej przekładni. Sprawdza się, go bagnetem, analogicznie do poziomu oleju w silniku. Olej w skrzyni powinien być czerwony, jeżeli ma inny kolor – np. brązowy, jest gęsty i wydaje smród spalenizny świadczy to o tym, że właściciel najprawdopodobniej  nigdy go nie wymienił. W rezultacie mechanizm skrzyni jest niewłaściwie smarowany, co znacznie skróciło jej żywotność.
Jeżeli nie stwierdzimy tego typu zjawisk przy oględzinach skrzyni biegów, warto umówić się na wizytę w warsztacie specjalizującym się w serwisie automatów na dodatkową diagnozę przy wykorzystaniu stosownego sprzętu.

Zobacz też: Kiedy wymienić pasek rozrządu?


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bartłomiej Samsonowicz

Ekspert serwisu Comperia.pl, specjalizuje się w finansach osobistych i rynku kredytowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »