| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > TwinPower Turbo, a Twin-Turbo - różnice

TwinPower Turbo, a Twin-Turbo - różnice

Pojęcia TwinPower Turbo z Twin-Turbo mylą nawet użytkownicy samochodów BMW. Poniżej wyjaśniamy czym różnią się oba rozwiązania.

Twin-Turbo - co to jest?

W erze downsizingu turbodoładowany silnik nie jest czymś niezwykłym. Nawet nowa Dacia Sandero ma w ofercie silnik 0.9 TCe o mocy 90KM. Coraz więcej producentów wychodzi jednak z założenia, że jedna turbosprężarka to za mało i wyposaża swoje jednostki napędowe w układ Twin-Turbo (lub Bi-Turbo, obie nazwy mają charakter czysto marketingowy). W systemie tym dwie turbosprężarki pracując albo w sposób sekwencyjny (przy niższych obrotach silnika pracuje mniejsza z nich, przy wyższych większa), albo równoległy (dwie identyczne turbosprężarki pracują w tym samym czasie) zapewniają bardzo duży przyrost moment obrotowego.

Zobacz też: Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?

TwinPower Turbo - co to jest?

W 2009 roku koncern BMW zaprezentował w modelu serii 5 GT nową technologię, którą nazwał TwinPower Turbo. Termin ten wprowadził pewne zamieszanie, bowiem sugeruje, że siniki oparte na tym rozwiązaniu wyposażono w układ Twin-Turbo. Nie jest to jednak prawda (choć BMW faktycznie ma w swojej ofercie silniki Twin-Turbo), bowiem niemiecki koncern nazwą tą określa silniki, które wyposażył jednocześnie w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę/ki typu Twin-Scroll. W rezultacie znaczna cześć kierowców np. BMW 335i (e90/e91/e92/e93) nie zdaje sobie sprawy, że nie ma już silnika z dwiema turbosprężarkami. Dlaczego? Na początku produkcji modelu 335i model ten wyposażony był w 3-litrową jednostkę N54 (dwie turbosprężarki), od 2010 roku motor ten zastąpiono jednostką N55. Mimo że posiada on tylko jedną turbosprężarkę, to innowacyjny system Twin-Scroll pozwala na bardzo efektywne wykorzystanie gazów wylotowych silnika.

Zobacz też: Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Jak działa turbosprężarka Twin-Scroll?

W czterocylindrowym silniku N26 o pojemności 2 litrów i mocy 245KM spalinowe kanały wylotowe, wychodzące z dwóch par cylindrów, zostały całkowicie oddzielone w kolektorze wydechowym i turbosprężarce. Tymi spiralnymi kanałami spaliny prowadzone są na wirnik turbiny. Taka konstrukcja sprawia, iż przy niskich prędkościach obrotowych silnika uzyskuje się bardzo niskie przeciwciśnienie, a pulsująca energia gazów spalinowych może zostać optymalnie wykorzystana i pokierowana tak, by bez opóźnień wprowadzić w ruch łopatki turbiny.

Zobacz też: Jazda na luzie samochodem z automatyczną skrzynią biegów - czym ryzykujemy?

Warto pamiętać, że BMW nadal oferuje silniki wykonane w technice Twin-Turbo, tyle że ich turbosprężarki także wykonano w oparciu o układ Twin-Scroll. Jest tak w przypadku zarówno jednostki 6.0 V12 o mocy 544KM (N74) dostępnej w modelu 760i, jak i silniku topowej odmiany BMW M5 (S63TU). Zastosowanie nowego typu turbosprężarek pozwoliło w tym drugim modelu na wygenerowanie przez silnik o pojemności 4,4 litra mocy równej 560KM i bardzo wysokiego momentu obrotowego (680Nm dostępne od 1500 obr./min. do 5750 obr./min.). To sprawia, że nawet mocno obciążone M5 świetnie przyspiesza i potrafi zadowolić się niższym zużyciem paliwa (mniejsze obroty silnika, to mniejsze zużycie paliwa).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Beata Mosór

Zastępca Dyrektora ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »