| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Turbodoładowanie, a olej silnikowy

Turbodoładowanie, a olej silnikowy

Polepszenie parametrów pracy silnika spalinowego można zrealizować na kilka sposobów. Najistotniejsze jest usprawnienie napełniania cylindrów, poprzez doprowadzenie do nich większej ilości powietrza. Właśnie takie zadanie ma turbosprężarka

Obecnie najpopularniejszym sposobem na polepszenie parametrów pracy silnika jest zastosowanie turbosprężarki. Działa ona w ten sposób, że wykorzystująca energię gazów wylotowych turbina napędza sprężarkę powietrza poprzez połączenie obu elementów wałem obrotowym.

Podniesienie mocy i momentu obrotowego, pomimo wielu zalet rozwiązania, posiada również klika wad, z którymi należy się liczyć. Pomijając kwestie techniczne, jakie należy rozwiązać (specjalny kształt komory spalania, bardziej wytrzymałe tłoki i korbowody, etc.), należy zdawać sobie również sprawę z tego, że mocniejszy silnik generuje większe ciśnienie użyteczne, co negatywnie wpływa na olej silnikowy. Z tego względu w samochodach z turbodoładowaniem, bardzo istotny jest dobór odpowiedniego oleju.

Zobacz też: Test akumulatorów - który akumulator jest najlepszy?

Najważniejszym czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na właściwości oleju jest temperatura jego pracy. Jeszcze 10-15 lat temu, temperatura pracy oleju w silniku oscylowała w granicach 80-90°C. W najnowocześniejszych jednostkach napędowych olej pracuje w sposób ciągły w temperaturze ok. 100-110°C. Zastosowanie turbosprężarki znacząco wpływa na podwyższenie tej temperatury - olej po przejściu przez turbosprężarkę rozgrzewa się (krótkotrwale) nawet do 350ºC. Olej więc musi posiadać bardzo dobrą odporność na oksydację, aby w takich warunkach nie zaczął się po prostu spalać.

Kolejną ważną cechą, jaką musi spełnić olej silnikowy jest trwałość filmu olejowego. Wał turbosprężarki wiruje z prędkością często przekraczającą nawet 200 000 obrotów na minutę. Przy tak dużej prędkości, film olejowy musi być odporny na zerwanie.

Następnym ważnym parametrem oleju stosowanego przy turbodoładowaniu jest jego lepkość. W niskich temperaturach, zaraz po uruchomieniu silnika, olej musi możliwie szybko zostać przepompowany do najdalszych punktów układu smarowania, m.in. do turbosprężarki, aby nie doszło do przedwczesnego zużycia łożysk ślizgowych wirnika. Z drugiej strony zaś

nie może on zbyt szybko tracić lepkości. Powinien on zachowywać poprawne parametry smarowania nawet w wysokich temperaturach.

Zobacz też: Eksperci zalecają stosowanie produktów Castrol

Zauważalny od kilku ostatnich lat trend w zmniejszaniu pojemności skokowej silników, przy jednoczesnym podnoszeniu ich mocy maksymalnej poprzez powszechne stosowanie turbosprężarek, nie pozostaje bez echa w branży olejowej. Najlepszym tego przykładem jest technologia FST stosowana w olejach z serii Castrol EDGE. Rozwiązanie to polega na adaptacji grubości filmu olejowego wprost proporcjonalnie do obciążeń generowanych przez silnik. Jeżeli silnik nie generuje w danej chwili dużych obciążeń, olej zachowuje się jak typowy olej energooszczędny. Natomiast jeżeli kierowca korzysta z mocy maksymalnej, następuje umocnienie filmu olejowego, dzięki czemu wrażliwe elementy silnika pozostają chronione przed przedwczesnym zużyciem.

Zobacz też: Jakie wybrać opony do terenówki?

Zastosowanie układu turbodoładowania, z racji parametrów pracy samego układu oraz  jego oddziaływania na inne elementy silnika, wymusza stosowanie olejów najwyższej jakości. Jeżeli na równi z rozwojem technicznym jednostek napędowych rozwijana jest również technologia olejów silnikowych można być pewnym, że silnik naszego samochodu będzie utrzymany w należytej ochronie zapobiegającej przedwczesnemu zużyciu. Z tego względu nie warto oszczędzać na oleju.

Autor: Michał Izdebski, Dział Techniczny Castrol

reklama

Ekspert:

Castrol

Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Tturbosprężarka. Fot. Fotolia
Tturbosprężarka. Fot. Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Pluta

analityk w Departamencie Analiz TMS Brokers

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »