| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jazda na luzie samochodem z automatyczną skrzynią biegów - czym ryzykujemy?

Jazda na luzie samochodem z automatyczną skrzynią biegów - czym ryzykujemy?

Wielu użytkowników samochodów z automatyczną skrzynią biegów przenosi swoje przyzwyczajenia z jazdy autem ręczną przekładną nie zdając sobie sprawy, że to zupełnie inne urządzenie. Czy można jeździć na luzie samochodem wyposażonym w „automat”?

Najczęstszym błędem powielanym przez kierowców o małej wiedzy technicznej jest wrzucanie w trakcie jazdy tzw. luzu. Jest to praktyka tak popularna, że zdaje się być wręcz przekazywana z pokolenia na pokolenie. Problem ten dotyczy w większości osób, kierujących samochodami z manualnymi skrzyniami biegów. W tego typu przypadkach silnik niepotrzebnie zużywa paliwo, auto słabo wytraca prędkość, a kierowca ma mniej czasu na wykonanie szybkiego manewru autem w chwili pojawienia się nieoczekiwanego zagrożenia.

Używanie trybu N w automatycznej skrzyni biegów

Znacznie gorsze konsekwencje mogą spotkać osoby, które nagminnie używają trybu N w samochodach ze automatyczną skrzynią biegów.  Czynnikiem decydującym o kondycji tego typu przekładni jest olej. Pełni on rolę czynnika zarówno chłodzącego jak i smarującego poszczególne jej elementy. Jest niezbędny do zmiany aktualnego biegu.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

W chwili gdy wrzucamy bieg neutralny, znaczącemu spadkowi ulega ciśnienie w układzie olejowym skrzyni. Olej porusza się w skrzyni biegów znacznie wolniej niż wtedy, gdy silnik pracuje na wysokich obrotach na konkretnym biegu. Jeśli wrzucamy luz przy dużej prędkości tylko po to, by dotoczyć się np. do skrzyżowania ze światłami, następuje wtedy intensywne rozgrzewaniu oleju.

W warunkach wysokiej temperatury znacznie szybciej zużywają się tarcze cierne w skrzyni. To negatywnie odbija się na kondycji współpracujących w niej elementów. Duże naprężenia w skrzyni biegów osłabiają jej trwałość.

Główna funkcja przełożenia neutralnego N

Jednorazowe wrzucenie neutralnego biegu nie uszkodzi skrzyni, ale nadmierne korzystanie z tego położenia wyraźnie skróci jej żywotność. Jeśli zatrzymujemy się w korku, pozostawmy lewarek skrzyni w położeniu D. Praca całego układu jest tak skonfigurowana, że taki styl jazdy nie wpływa na nadmierne zużycie paliwa czy samej przekładni biegów. Pozycję N wykorzystujmy tylko na postoju jako pozycję przejściowa między realizacją różnych programów jazdy - zmiana kierunku jazdy z przodu do tyłu i odwrotnie. Jazda na luzie nie wpływa też na ograniczenie paliwa, jest wręcz zupełnie odwrotnie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

FakturaXL.pl

FakturaXL.pl jest producentem oprogramowania w zakresie fakturowania online dla firm i biur rachunkowych. Od ponad 12 lat tworzymy z pasją rozwiązania IT.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »