| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Czy downsizing skraca żywotność silników?

Czy downsizing skraca żywotność silników?

Mała pojemność, doładowanie oraz stosunkowo duża moc silnika - tak można scharakteryzować coraz więcej jednostek napędowych, które znajdziemy w ofercie producentów samochodów. Jednak, czy duża moc przy niewielkiej pojemności jednostki napędowej to najszybsza droga do skrócenia żywotności silnika?

Jak zwykle przy tego typu okazjach słychać głosy malkontentów. Doładowane silniki o pojemności skokowej 1.2 l lub 1.6 l rozwijające moce maksymalne 120-200 KM wzbudzają podejrzliwość znacznej grupy polskich kierowców.

Obawy dotyczą żywotności. Czy wyżyłowaną jednostką napędową o niewielkiej pojemności da się przejechać bez konieczności wykonywania remontu silnika równie dużo kilometrów, co jednostką mniej wysiloną i do tego wolnossącą?

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

Powyższe rozważania nie dotyczą jedynie silników dostępnych w najnowszych samochodach lecz również dostępnych na rynku wtórnym. Kierowcy zastanawiają się, czy w ramach tej samej pojemności jednostki napędowej wybrać wersję mocniejszą, czy wersję słabszą (np. 1.9 TDI o mocach 90 KM lub 130 KM).

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i jak zwykle kluczowy dla trwałości silnika jest sposób eksploatacji.

W typowych warunkach eksploatacyjnych kierowca przeciętnego samochodu wykorzystuje od 30 do 50-60 KM mocy. Tym samym nie obciąża nadmiernie jednostki napędowej i w tej sytuacji nie ma znaczenia dla żywotności, czy silnik ma np. 90, czy 130 KM.

Zobacz też: Wszystko o rozrządzie silnika

Jednak moc maksymalna silnika będzie miała duże znaczenie dla jego żywotności w przypadku, gdy styl jazdy kierowcy będzie nastawiony na maksymalne wykorzystanie możliwości jednostki napędowej.

Żeby nie obniżać żywotności jednostki napędowej stosuj następujące zasady:

1. Regularnie wymieniaj olej silnikowy

2. Unikaj jazdy wykorzystującej w 100 % możliwości jednostki napędowej.

3. Dbaj o prawidłową eksploatację turbiny - odczekuj chwilę zanim wyłączysz silnik, nie używaj wysokich obrotów zanim silnik nie osiągnie optymalnej temperatury.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Kozłowska

Dydaktyk medialny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »