REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które diesle mają wtryskiwacze tanie w naprawie? Jakie są rodzaje wtryskiwaczy?

Nowoczesne układy wtryskowe zapewniają silnikowi wysoką wydajność i osiągi. W zależności od rozwiązania odmienne są jednak koszty eksploatacji danej jednostki napędowej. Fot. Fotolia
Nowoczesne układy wtryskowe zapewniają silnikowi wysoką wydajność i osiągi. W zależności od rozwiązania odmienne są jednak koszty eksploatacji danej jednostki napędowej. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Typowym elementem ulegającym często szybkiemu zużyciu w silniku wysokoprężnym jest wtryskiwacz paliwa. Nie każdy jest jednak taki sam, a w zależności od jego konstrukcji ulega mniej lub bardziej kosztownym awariom.

Obecnie na rynku dostępne są trzy rodzaje wtryskiwaczy: wtryskiwacze elektromagnetyczne, piezoelektryczne i pompowtryskiwacze (elektromagnetyczne i piezoelektryczne).

REKLAMA

Wtryskiwacze elektromagnetyczne

Najbardziej popularne są wtryskiwacze elektromagnetyczne, wykorzystywane w I- i II-generacji Common Rail. W zależności od ich producenta różna jest ich trwałość i możliwość ich regenerowania.

Polecamy: Samochód w firmie

Bosch

Wtryskiwacze elektromagnetyczne marki Bosch są stosunkowo tanie (ok. 1300zł za sztukę) a poza tym nie ma problemu z ich naprawą (od 50-500zł za sztukę w zależności od usterki). Zadebiutowały one w Alfie Romeo 156 1.9 JTD w 1997 roku, a kilka miesięcy później w Mercedesie E 220 CDI. Obecnie na szeroką skalę stosowane są w takich silnikach jak 1.9 JTD, 2.0 JTD, 1.3 MultiJet, 1.3 CDTI, 1.7 CDTI 130KM, 2.0 CDTI 160KM, 1.9 dCi czy 2.0/2.2 HDi (Citroen C5 i C8).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?

Delphi

Gorzej pod względem solidności od wyżej wymienionych wypadają wtryskiwacze firmy Delphi, które łatwo ulęgają uszkodzeniu w kontakcie z gorszym jakościowo paliwem. Ich naprawa pochłonie ok. 700 zł za sztukę. Spotkać je można w silnikach Forda 1.8 TDCi, 2.0 TDCi 130KM, Renault 1.5dCi, Suzuki 1.3 DDiS czy Peugeota 2.0 HDi (307 i 407).

Denso

Wysoką trwałość oferują japońskie wtryskiwacze Denso, ale są one trudne w naprawie, ze względu na brak części i małą liczbę firm podejmujących się ich regeneracji. Nowe potrafią kosztować powyżej 2000 zł za sztukę. Stosowane są w silniku Toyoty 1.4 D-4D (poza Yarisem II), 2.0/2.2/3.0 D-4D, Subaru 2.0D czy Mazdzie 6 2.0/2.2 CD.

Piezowtryskiwacze

W 2003 roku Bosch zaprezentował wtryskiwacze piezoelektryczne występujące w Common Rail III-generacji. Ich zaletą jest bardziej precyzyjne dawkowanie paliwa (nawet 5-etapowe). Nowe kosztują 1500-2000 zł za sztukę i spotkać je można przede wszystkim w silnikach VW 2.0 TDI CR, 1.6 TDI, Volvo S60 D5 215KM,Toyoty Auris i Yaris 1.4 D-4D 90KM (od 2008 roku), 2.2 D-4D (2AD-FHV). Uważa się je za nienaprawialne, choć coraz częściej spotkać można warsztaty oferujące ich regenerację.

Pompowtryskiwacze

Koncern VW Group wprowadził w 2000 roku alternatywę dla Common Rail w postaci pompowtryskiwaczy. W dużym skrócie różnica w ich budowie polega na tym, że każdy pompowtryskiwacz to zintegrowana pompa paliwa razem z wtryskiwaczem. W Common Railu pompa podaje olej napędowy wszystkim wtryskiwaczom poprzez wspólną szynę, a te tylko otwierają w odpowiednim momencie swój zawór. Mniejsza liczba funkcji wtryskiwacza elektromagnetycznego powoduje, że jest on po prostu tańszy (a przynajmniej być powinien). Nowy pompowtryskiwacz kosztuje powyżej 2000 zł Koszt jego regeneracji nie przekracza zazwyczaj 400 zł. . Pompowtryskiwacze spotkać można właściwie wyłącznie w silnikach VW i markach z nim współpracujących. Najpopularniejsze diesle z tym rozwiązaniem to 1.4 TDI, 1.9 TDI (poza wersją 90 i 110KM), 2.0 TDI PD, 2.0 Di-D (Mitsubishi Outlander) czy 2.0 CRD (Jeep Compass, Dodge Caliber).

Zobacz też: Zakup używanego diesla

Piezo-pompowtryskiwacze

REKLAMA

Przez krótki okres na rynku dostępne było piezo-pompowtryskiwacze produkowane przez firmy Bosch i Siemens. Te drugie okazały się na tyle zawodne, że VW wycofał się z tego rozwiązania definitywnie. Piezo-pompowtryskiwacze spotkać można w Passacie 2.0 TDI 140KM (oznaczenie BKP) z 2006 roku oraz wersji 2.0 TDI PD 170KM (BMR) do 2007 roku.

Błędnie uważa się, że piezo-pompowtryskiwacze firmy Siemens są one nienaprawialne! Mit powielany na wielu forach internetowych jest nieprawdziwy, a koszt regeneracji jednego piezo-pompowtryskiwacza to ok. 250zł. Poza tym, problematyczne piezo-pompowtryskiwacze Siemensa były także w silniku 2.0 TDI PD o mocy 140KM.

Common Rail nie od razu stał się lepszym od pompowtryskiwaczy

Warto pamiętać, że szumnie powielana wyższość Common Rail nad pompowtryskiwaczami nie jest prawdziwa w 100%. Pompowtryskiwacze już w 2000 roku oferowały ciśnienie wtrysku na poziomie 2000 barów, a CR I-generacji zaledwie 1350 barów. CR II pozwalał osiągnąć 1600 barów. Tak naprawdę, nie uwzględniając współpracy z filtrem DPF czy norm czystości spalin, pompowtryskiwacze mogły zostać uznane w pełni za pokonane przez CR w chwili, gdy pojawiła się IV-generacja „wspólnej szyny”. Ta oferuje ciśnienie na poziomie 2000 barów przy znacznie mniejsze emisji szkodliwych substancji, ale silniki z tą techniką dopiero wkraczają na rynek.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA