REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.0 16v HPI PSA - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 16v HPI PSA - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 16v HPI PSA - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Citroen

REKLAMA

REKLAMA

Miał bezpośredni wtrysk paliwa, 140 koni mechanicznych i zadebiutował w segmencie D. Niestety już po 3 latach produkcji silnik 2.0 16v HPI PSA został uśmiercony. Czemu?

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Francuzi doszli do wniosku, że wtrysk typu bezpośredniego może się sprawdzić nie tylko w przypadku motorów diesla. I tak właśnie powstał silnik 2.0 16v HPI. Jednostka ma 1997 cm3 pojemności, 4 cylindry, 16 zaworów i wtryskiwacze, które dostarczają paliwo bezpośrednio do komory spalania. Co nowoczesna technologia zagwarantowała benzyniakowi? Przede wszystkim dała mu wysoką kulturę pracy. Poza tym jednostka oferuje 140 koni mechanicznych (przy 6000 obr./min.) i 192 Nm momentu obrotowego (przy 4000 obr./min.).

REKLAMA

Silnik 2.0 16v HPI - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie w mieście/średnio/w trasie w l na 100 km
Citroen C5 I 140 KM 192 Nm 10,6 s. 210 km/h 10,3/7,5/6,0
Peugeot 406 140 KM 192 Nm 10,6 s. 210 km/h 10,3/7,5/6,0

REKLAMA

Silnik 2.0 HPI o oznaczeniu EW10 D lub RLZ nie przetrwał zbyt długo w gamie Citroena i Peugeota. Jednostka była oferowana od roku 2000, a została wycofana z produkcji już trzy lata później. Czemu Francuzi tak szybko wycofali się ze swojego pomysłu? Powodów było co najmniej kilka. Po pierwsze kierowcy nieufnie patrzyli w stronę nowoczesnej technologii wtryskowej. A to zadecydowało o bardzo słabych wynikach sprzedaży. Po drugie benzyniak nie okazywał się ani wybitnie dynamiczny, ani też specjalnie oszczędny w czasie codziennej eksploatacji. Po trzecie dość szybko zaczęły się jego problemy techniczne.

Silnik 2.0 16v HPI PSA był oferowany wyłącznie w dwóch modelach - mowa o Citroenie C5 I i Peugeocie 406. W obydwu typologia podstawowej awarii była taka sama. Samochód sygnalizował problem mówiący o złym składzie spalin, po czym w momencie przechodził w… tryb awaryjny. Skutek? Kosmiczne spalanie i absolutny brak mocy. Usterka występuje nagminnie i jest więcej niż denerwująca. Kłopot z nią polega jednak na tym, że jej przyczyna może leżeć w serii uszkodzeń. Zły skład spalin może powodować zanieczyszczone paliwo, uszkodzony katalizator lub sonda lambda, awarie elektroniki czy cewek zapłonowych lub zabrudzenie EGR.

Silnik 2.0 16v HPI PSA - Antipolution Fault?

REKLAMA

Pojawienie się kontroli dotyczącej spalin w silniku 2.0 HPI Citroena i Peugeota jest zmorą właścicieli. To scenariusz o tyle czarny, że czasami właściciel zdąży wydać kilka tysięcy złotych na kolejno wymieniane elementy, zanim mechanikowi uda się postawić prawdziwą diagnozę i na dobre uporać z problemem. I choć skład spalin to najczęstsze zmartwienie, nie wyczerpuje ono jeszcze listy awarii silnika 2.0 HPI koncernu PSA. W jednostce psują się też wtryskiwacze i pompy paliwowe. Powód? Te są wrażliwe na jakość paliwa. Poza tym gdy motor zaczyna mieć problemy z rozruchem, to może oznaczać uszkodzenie regulatora ciśnienia.

Tak, silnik 2.0 16v HPI PSA jest jednostką benzynową. Niestety w jej przypadku montaż instalacji LPG jest całkowicie nieopłacalny! Czemu? Decyduje o tym wtrysk bezpośredni. W efekcie nie tylko konieczny jest dotrysk benzyny np. na postoju czy dynamicznej jazdy po autostradzie, ale też wysoka okazuje się cena samej instalacji. Jeżeli chodzi o pozostałe koszty eksploatacji, to rozrząd należy wymienić co 120 tysięcy kilometrów. Ceny kompletu części startują już od 280 złotych - to rozsądna kwota. Wymiana oleju powinna być realizowana raz w roku, ewentualnie co 10 - 15 tysięcy kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.0 16v HPI PSA - podsumowanie:

Silnik 2.0 16v HPI PSA stanowi nie tyle wybór podwyższonego ryzyka, co konstrukcję którą kierowcy kupujący samochód z rynku wtórnego powinni unikać. W jej przypadku pewne są wyłącznie poważne problemy techniczne oraz wysokie koszty napraw. Poza tym ekstremalnie trudno znaleźć mechanika, który miał doświadczenie w pracy z tą jednostką, a co za tym idzie, któremu dużo łatwiej będzie namierzyć powód występowania usterek i dużo taniej usprawnić pracę jednostki napędowej.

Silnik 2.0 16v HPI - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 18 zł
  • filtr paliwa - od 14 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 280 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 219 zł
  • sprzęgło komplet - od 312 zł
  • zawór EGR - od 642 zł
  • świeca zapłonowa - od 9 zł
  • cewka zapłonowa - od 254 zł
  • sonda lambda - od 160 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA