| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Obieg oleju w preselekcyjnej skrzyni biegów DSG

Obieg oleju w preselekcyjnej skrzyni biegów DSG

Automatyczna skrzynia biegów to jeden z najbardziej skomplikowanych układów mechanicznych w ówczesnych samochodach. Jak wygląda obieg oleju w nowoczesnej, dwusprzęgłowej przekładni DSG produkowanej przez koncern VW?

Uruchamianie biegu w DSG

Podobnie jak ma to miejsce w skrzyni ręcznej także i w preselekcyjnej przekładni DSG, biegi włączane są za pomocą widełek, poruszanych hydraulicznie a nie jak w skrzyni manualnej za pomocą wodzików. Każde z ośmiu widełek są ułożyskowane kulkowo w dwóch cylindrach.Aby konkretny bieg został wybrany, moduł mechatroniczny wprowadza olej pod ciśnieniem do jednego z tych cylindrów.Widełki przesuną się tę stronę, po której znajduje się pusty cylinder (niewypełniony olejem). Wraz z przesunięciem się widełek, w tym samym kierunku co one przemieszczeniu ulega przesuwka. Powoduje to załączenie się konkretnego biegu.

Zobacz też: Turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek

Włączenie się biegu powoduje automatyczne przerwanie zasilania danego cylindra olejem.Utrzymywanie konkretnego przełożenia, umożliwia zaskoczenie specjalnego wielopustu oraz mechanizm, definiujący położenie widełek. O ich położeniu moduł mechatroniczny informowany jest za pomocą stałego magnesu, w który wyposażone są każde z widełek. 

Chłodzenie sprzęgieł w skrzyni DSG

Praca skrzyni DSG wymaga od niej nieustannej kontroli prędkości auta i prawidłowego doboru przełożeń. Aby zapewnić optymalny bieg do warunków panujących na drodze, niezbędna jest częsta zmiana przełożeń. To powoduje nagrzewanie się w pierwszej kolejności sprzęgieł wielopłytkowych, które z kolei zwiększają temperaturę sprzęgła podwójnego.

Aby temu zapobiec przegrzaniu sprzęgieł, czujnik ich temperatury (nr. G509) mierzy temperaturę oleju, który wypływa ze sprzęgieł wielopłytkowych. Na podstawie wyników dokonanego pomiar, sterownik zarządza zaworem chłodzenia sprzęgieł. W obiegu oleju w skrzyni DSG, wyodrębniona została specjalna gałąź, która służy chłodzeniu sprzęgieł. Zawór chłodzenia sprzęgieł w zależności od temperatury, zwiększa lub zmniejsza ciśnienie, działające na suwak chłodzenia sprzęgieł. Ten z kolei dozuje przepływ oleju w układzie sprzęgieł, mogąc podnieść go maksymalnie do poziomu 20l/min i ciśnienia nie większego niż 2 bar.

Skrzynia DSG jest bardzo skomplikowanym zespołem hydrauliczno-mechanicznym. Wysoka precyzja montażu oraz duża liczba ruchomych jej elementów i czujników powoduje z jednej strony bardzo płynne jej działanie, a z drugiej komplikuje ewentualne jej naprawy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ceret Grzywaczewska

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »