REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie mogą być przyczyny wysokiego spalania w dieslu?

Filip Lewandowski
Zwiększone zużycie oleju napędowego nie musi wynikać z usterki silnika. Fot. Fotolia
Zwiększone zużycie oleju napędowego nie musi wynikać z usterki silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na poziom zużycia paliwa w silniku wysokoprężnym wpływ ma wiele czynników. Podpowiadamy co może być przyczyną zwiększonego spalania w dieslu.

Poszukiwania przyczyny zwiększonego spalania warto rozpocząć od przeanalizowania wszystkich faktów związanych z użytkowaniem naszego pojazdu w ostatnim czasie. Zastanówmy się kiedy po raz pierwszy odnotowaliśmy taki wzrost i z jakimi okolicznościami mógł on być związany. Czy nie pojawiły się wcześniej jakieś usterki, niekoniecznie związane z układem paliwowym? Czy samochód nie przechodził żadnych napraw lub regulacji? Jeśli odpowiedzi na te pytania nie naprowadzają nas w żaden sposób na możliwą przyczynę, poniższe wskazówki pomogą nam wykryć możliwe nieprawidłowości odpowiedzialne za zwiększone spalanie.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy należy wymienić katalizator?

Przyczyny niezwiązane z usterką silnika

Nieszczelny zbiornik paliwa

Pierwszą dość banalną przyczyną zwiększonego zużycia oleju napędowego może być uszkodzony bak paliwa, w którym pojawiła się nieszczelność. Do niej prowadzić może korozja (w przypadku zbiorników wykonanych z blachy) lub uszkodzenie mechaniczne powstałe na skutek uderzenia o wystający obiekt na drodze, np. studzienkę albo krawężnik. Aby wykryć wyciek wystarczy sprawdzić, czy po dłuższym postoju nie pojawiła się pod naszym samochodem żadna oleista plama, zwłaszcza w jego tylnej części. Można w tym celu podłożyć pod autem w okolicach baku kawałek kartonu. Jeśli okaże się, że faktycznie ze zbiornika wycieka paliwo to, o ile w przypadku zbiornika z tworzywa sztucznego istnieje szansa jego sklejenia, o tyle uszkodzony bak metalowy nadaje się tylko i wyłącznie do wymiany.

Niskie ciśnienie w oponach

Inną prostą przyczyną wzrostu spalania (dotyczy to nie tylko diesla) może być zbyt niskie ciśnienie w kołach. Niedopompowane opony stawiają większy opór podczas toczenia, przez co rośnie zużycie paliwa. Zaleca się sprawdzanie ciśnienia w kołach średnio co kilkaset kilometrów i po każdym dłuższym postoju auta.

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niskie temperatury, krótkie odcinki

REKLAMA

Jeśli zwiększone zużycie zauważyliśmy w okresie zimowym, to jest to normalny objaw, gdyż przy niskich temperaturach silnik przez dłuższy czas od rozruchu pracuje na wzbogaconej mieszance paliwowo-powietrznej. Aby możliwie ograniczyć wzrost zużycia paliwa zimą unikajmy grzania silnika na postoju i ruszajmy autem tuż po jego uruchomieniu. Silnik nagrzewa się zdecydowanie szybciej w czasie jazdy niż na biegu jałowym.

Do wzrostu spalania może się przyczynić także częsta jazda na krótkich odcinkach, zwłaszcza w mieście. Wielokrotne rozruchy na zimno i dystanse nieprzekraczające kilku kilometrów, pokonywane przy niskich prędkościach, to dość powszechny powód zmuszający kierowców do częstszych wizyt na stacji benzynowej. Jedyną radą w takim przypadku może być umiejętne planowanie wszelkich podróży i, o ile to możliwe, unikanie nieprzewidzianych wyjazdów.

Zobacz też: Co zrobić, gdy utracimy kluczyk do samochodu?

Złe nawyki za kierownicą

Przyczyn wysokiego spalania szukać należy także w złych nawykach kierowców, nabytych podczas używania auta z silnikiem benzynowym. Chodzi tu o wkręcanie silnika na zbyt wysokie obroty i niepotrzebne redukowanie biegu podczas przyspieszania. Należy zwrócić uwagę, iż silnik wysokoprężny ma inną charakterystykę pracy - dysponuje węższym zakresem obrotów użytecznych, a wysoki moment obrotowy decydujący o dynamice i elastyczności rozwija na dużo niższych obrotach niż silnik benzynowy. Dlatego nie ma sensu wkręcanie go na wysokie obroty, ponieważ nie przyniesie to żadnych korzyści a odbije się zdecydowanie negatywnie na poziomie spalania, jak i trwałości jednostki napędowej.

Niska jakość paliwa

Zdarza się również, że na wysokie spalanie wpływ ma jakość zatankowanego oleju napędowego. Jeśli okaże się, że jest ona poniżej normy to nowoczesny silnik diesla będzie sobie to rekompensował zwiększając dawki paliwa podawane do cylindrów. W starszych silnikach to kierowca będzie bezpośrednio wpływał na wzrost spalania, gdyż aby utrzymać odpowiednią dynamikę na kiepskim paliwie będzie zmuszony głębiej wciskać pedał gazu.

Zobacz też: Ograniczamy roczne wydatki na eksploatację samochodu

Przyczyny leżące pod maską

Zbrudzony filtr powietrza

Jeśli powyższe możliwości nie naprowadziły nas na przyczynę problemu, nasze poszukiwania musimy skierować pod maskę auta. Pierwszą rzeczą jaką robimy po jej otworzeniu, jest na pewno sprawdzenie zużycia filtra powietrza. Mocno zanieczyszczony będzie utrudniał dopływ powietrza do silnika ograniczając jego moc i wymuszając na kierowcy większą pracę gazem. A to prosta droga do większego spalania. Dlatego zabrudzony filtr spróbujmy oczyścić (wystarczy go wytrzepać i przedmuchać sprężonym powietrzem), a gdy jego stan na to nie pozwala, po prostu go wymieńmy.

Zobacz też: Komu powierzyć naprawę auta?

Usterka układu wtryskowego

Jeżeli oczyszczenie/wymiana filtra nie przyniesie poprawy wina zwiększonego spalania leżeć może w usterce układu wtryskowego. Najczęściej winna jest rozregulowana pompa wtryskowa, która wymaga ponownego nastawienia. W starszych konstrukcjach, przy odrobinie wiedzy i umiejętności, można to zrobić nawet samemu. Rzadziej zdarza się, że w pompie wtryskowej pojawiają się nieszczelności prowadzące do wycieków paliwa podczas pracy silnika. Łatwo to zdiagnozować oglądając dokładnie pompę wtryskową oraz spód silnika, gdzie zbierać się może ściekający olej napędowy. Na zwiększone spalanie wpływ mogą mieć też zużyte, tzw. „lejące” wtryskiwacze. Podają one zbyt duże porcje paliwa, co skutkuje zwiększonym spalaniem oraz dymieniem z rury wydechowej. Zarówno w przypadku awarii pompy wtryskowej jak i wtryskiwaczy jedynym ratunkiem będzie regeneracja lub wymiana tych elementów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA