| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Konstrukcje silników spalinowych stosowanych w samochodach

Konstrukcje silników spalinowych stosowanych w samochodach

Silniki spalinowe zrewolucjonizowały transport. Możliwość spalania destylatów ropy naftowej pozwoliła na konstrukcję niewielkich jednostek i powstanie automobili, a następnie samochodów. Jakie konstrukcje silników wypracowano przez lata istnienia motoryzacji? Jaką zasadę działania przyjęli twórcy silników spalinowych?

Przez lata wypracowano również kilka rozwiązań ustawienia cylindrów względem siebie. Począwszy od cylindrów ustawionych równolegle (silnik rzędowy) poprzez układy cylindrów o osiach odchylonych o kilkadziesiąt stopni (układ V) do silników o tłokach ułożonych w jednej płaszczyźnie, działających przeciwsobnie (silniki typu bokser). Znane są również inne układy, które są nietypowymi rozwiązaniami łączącymi cechy dwóch silników, np. typu VR (widlasto-rzędowy) lub W (podwójnie widlasty).

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Zarówno silniki dwusuwowe jak i czterosuwowe były rozwijane nie tylko jako konstrukcje spalające mieszankę paliwowo-powietrzną poprzez zapłon iskrowy. Skonstruowano także silnik o zapłonie samoczynnym, który jest nazywany silnikiem diesla (pierwszym konstruktorem był Rudolf Diesel). Silniki dwusuwowe o zapłonie samoczynnym obecnie znajdują zastosowanie w maszynowniach (np. wielkie statki – kontenerowce). Natomiast czterosuwowe diesle zdobyły uznanie wśród producentów i konsumentów i są powszechnie stosowane w samochodach osobowych i użytkowych.

Piąty suw – obieg Millera / Atkinsona

Tak naprawdę nie ma pojęcia piątego suwu. Jednak obieg przedstawiony przez Atkinsona różni się od cyklu Otta długością trwania suwów. James Atkinson zaproponował skrócenie suwu sprężania, co zmniejszyło ilość potrzebnej energii do napędzenia tłoka. Silnik stworzony w latach osiemdziesiątych dziewiętnastego wieku posiadał nietypowy mechanizm korbowy, który pozwalał na realizację czterech suwów tłoka podczas jednego obrotu wału korbowego. Silniki te niestety mają pewną wadę. Osiągają niższą moc z jednego litra pojemności niż ich odpowiedniki pracujące w obiegu Otta. Aby wykorzystać dużą sprawność silnika Atkinsona i dodatkowo zapewnić moc porównywalną z innymi silnikami, pojawił się pomysł zwiększenia ciśnienia w układzie dolotowym. Konstrukcja taka została rozwinięta przez Ralpha Millera. W takim silniku zawory ssące są otwarte dłużej niż w obiegu Otta. Dzięki temu tłok do pewnego momentu wypycha część zassanej mieszanki do kanału dolotowego. Ten etap pracy silnika jest czasem nazywany piątym suwem. Sprężanie mieszanki nadal odbywa się na krótszym odcinku (jak w rozwiązaniu Atkinsona), ale poprawiono parametry napełnienia cylindra. Stan ten osiągnięto dzięki mechanicznej sprężarce. Taki silnik w wersji z bezpośrednim wtryskiem z powodzeniem jest stosowany m.in przez Nissana (DIG-S). Ważnym faktem jest to, że zastosowanie obiegu Atkinsona-Millera jest możliwe także przy układzie korbowo-tłokowym, nie odbiegającym budową od standardowych rozwiązań tak znacznie, jak w pierwszym silniku Atkinsona.

Zobacz też: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Helpdesk Kadrowy Sp. z o.o.

Outsourcing kadr i płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »