| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Konstrukcje silników spalinowych stosowanych w samochodach

Konstrukcje silników spalinowych stosowanych w samochodach

Silniki spalinowe zrewolucjonizowały transport. Możliwość spalania destylatów ropy naftowej pozwoliła na konstrukcję niewielkich jednostek i powstanie automobili, a następnie samochodów. Jakie konstrukcje silników wypracowano przez lata istnienia motoryzacji? Jaką zasadę działania przyjęli twórcy silników spalinowych?

Silniki dwusuwowe ze względu na ograniczenia w zwiększaniu pojemności, wysokie spalanie oraz emisję spalin (za sprawą spalania oleju dodawanego do paliwa) i niską kulturę pracy, począwszy od lat 80 przestały być używane w samochodach osobowych. Jednak mniej lub bardziej skomplikowane konstrukcje stosowane są w jednośladach. Niektóre z nich są chłodzone cieczą, posiadają zawory ssące i wylotowe, co zmniejsza zużycie paliwa. Czasem posiadają także układ olejenia z odseparowaną miską.

Silnik czterosuwowy – obieg Otta

W drugiej połowie dziewiętnastego wieku pracowano również nad innymi projektami wydajnego silnika mogącego zastąpić napęd parowy. Nikolaus Otto podszedł do koncepcji napełniania cylindra mieszanką w inny sposób. Skonstruował silnik czterosuwowy, w którym jeden cykl pracy równy jest czterem suwom pracy tłoka, a co za tym idzie dwóm obrotom wału korbowego. W silniku skonstruowanym przez Otta, gaz był wprowadzany do komory spalania w suwie ssania (gdy tłok porusza się w dół), następnie sprężany (tłok porusza się w górę) i dopiero wtedy następował zapłon oraz suw pracy. Czterosuwowym cyklem pracy zainteresował się inny konstruktor, Gottlieb Daimler. Również on, podobnie jak w Karl Benz w silniku dwusuwowym, użył paliwa uzyskanego z ropy naftowej.

Zobacz też: Świece żarowe. Problemy i eksploatacja

Cykl pracy silnika czterosuwowego:

  1. Suw ssania – zawór ssący jest otwarty, tłok porusza się w dół i zasysa mieszankę.

  2. Suw sprężania – tłok mija dolne martwe położenie (DMP), zawór ssący zamyka się, następuje ruch tłoka w górę i sprężanie mieszanki

  3. Suw pracy – gdy tłok osiąga górne martwe położenie następuje zapłon mieszanki, a wytworzona energia powoduje ruch tłoka w dół i kieruje się do DMP

  4. Suw wydechu – zawór wydechowy otwiera się, tłok posuwa się do góry i kieruje spaliny do kanału wylotowego

Zobacz też: Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna Powershift

Silniki czterosuwowe już na początku swojej drogi otrzymały gaźnik mieszający paliwo z powietrzem, układ chłodzenia, a po pewnym czasie pracowały z systemem zmiany przełożeń (skrzynią biegów) i pozwalały zwiększyć prędkość samochodu. Rozwijane przez wiele lat stały się cichsze, bardziej ekonomiczne, ale także niezmiernie skomplikowane. Poprzez turbodoładowanie zastosowano większe ciśnienie mieszanki zasysanej do cylindra. Zmieniano również charakterystykę przez bieżącą modyfikację kątów otwarcia i zamknięcia zaworów (zmienne fazy rozrządu). Natomiast pieczę nad dostarczeniem do cylindra odpowiednich proporcji powietrza i paliwa przejęły jednostki sterujące, otrzymujące sygnały z kilku lub nawet kilkunastu czujników.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Macuga

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »