| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jakie są sposoby zwiększenia ciśnienia powietrza w układzie dolotowym?

Jakie są sposoby zwiększenia ciśnienia powietrza w układzie dolotowym?

Zwiększenie ciśnienia w kolektorze dolotowym to tzw. doładowanie. Dzięki wykorzystaniu właściwości sprężania powietrza w takiej samej jednostce objętości dostarczamy do cylindra większą masę tlenu. Jakie są sposoby na doładowanie silnika benzynowego i diesla? Czy można zwiększyć ciśnienie powietrza w układzie dolotowym silnika wolnossącego?

Doładowanie wykorzystywane do zwiększenia mocy silnika jest nie tylko sposobem na uzyskanie wyższych osiągów z seryjnej jednostki w celach sportowych. Jako, że silnik jest wstanie wygenerować większą moc z takiej samej pojemności, przyczynia się do realnych oszczędności. Niższa pojemność silnika, jest najczęściej równoznaczna z jego mniejszymi gabarytami i co za tym idzie niższą masą. W jaki sposób wykorzystywać możliwość doładowania?

Zobacz też: Co oznacza, że mieszanka jest uwarstwiona? Jak ją uzyskać?

Doładowanie bez sprężarki

Doładowanie dynamiczne jest planowane już na etapie konstrukcji silnika i wykorzystywane przy projektowaniu kolektora dolotowego, a także układu rozrządu. Wykorzystuje się przy tym zjawisko bezwładności i związanych z tym przyśpieszeń zasysanego powietrza. Skorzystanie z tej właściwości wymaga opracowania odpowiedniego kształtu kolektora. Aby poprawić osiągi silnika wolnossącego producenci stosują również kolektory o zmiennej długości. W zależności od wysokości obrotów silnika powietrze jest kierowane dłuższymi lub krótszymi kanałami, np. poprzez przymykaną przepustnicę. Wydłużenie kolektora dolotowego wpłynie na zwiększenie momentu obrotowego, jednak jeżeli oczekujemy od silnika wykrzesania wyższej maksymalnej mocy, kolektor ssący powinien być krótszy. Wpływ na zwiększenie doładowania dynamicznego ma również ustawienie przekrycia zaworów ssących i wydechowych, a także konstrukcja i jakość wykonania wewnętrznych powierzchni kolektora wydechowego.

Zobacz też: Świece żarowe. Problemy i eksploatacja

Turbo napędzane spalinami i mechanicznie

Sposobem na znaczne podniesienie mocy i momentu jest turbodoładowanie. Turbosprężarki zagęszczają powietrze zasysane do cylindra. Turbosprężarka jest napędzana przez spaliny kierowane z kolektora wylotowego. Spaliny przyśpieszają wirnik turbosprężarki, a jej prędkość jest zależna od chwilowego obciążenia silnika. Drugi wirnik (z tzw. zimnej strony) jest połączony sztywno z wirnikiem napędzanym przez spaliny i zasysa powietrze z początku układu dolotowego, a następnie wtłacza je do kolektora i dalej do cylindra. Aby zmodyfikować charakterystykę silnika w większym zakresie obrotów, stosuje się także turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek.

Duże turbosprężarki bez nowoczesnej techniki, jaką jest zmienna geometria łopatek miały jedną poważną wadę. Jako, że są one napędzane spalinami, istniała pewna zwłoka między chwilą, w której kierowca wciskał mocniej pedał przyśpieszenia, a momentem, w którym szybszy strumień spalin rozpędził wirnik trubosprężarki. Niektórzy producenci stosowali więc sprężarki mechaniczne tłoczące lub wirnikowe. Taka sprężarka napędzana jest z wału korbowego silnika.

Zobacz też: Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna Powershift

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

TRILUX Polska Sp. z o. o.

ekspert z zakresu BHP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »