| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jakie są sposoby zwiększenia ciśnienia powietrza w układzie dolotowym?

Jakie są sposoby zwiększenia ciśnienia powietrza w układzie dolotowym?

Zwiększenie ciśnienia w kolektorze dolotowym to tzw. doładowanie. Dzięki wykorzystaniu właściwości sprężania powietrza w takiej samej jednostce objętości dostarczamy do cylindra większą masę tlenu. Jakie są sposoby na doładowanie silnika benzynowego i diesla? Czy można zwiększyć ciśnienie powietrza w układzie dolotowym silnika wolnossącego?

Turbodoładowanie razy trzy

Obecnie, aby uzyskać wysoką moc oraz wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów, stosuje się układy kilku różnej wielkości turbosprężarek lub połączenie turbosprężarki ze sprężarką mechaniczną. Sprężarka mechaniczna działa w zakresie niskich obrotów i pozwala na wyeliminowanie efektu turbodziury. Jest napędzana z wału korbowego, więc przyśpiesza swoją pracę natychmiast wraz z zwiększeniem prędkości obrotowej silnika. Gdy silnik osiągnie wartość średnich obrotów, za utrzymywanie wysokiego momentu obrotowego odpowiedzialna jest turbosprężarka napędzana spalinami z kolektora wydechowego.

Podobny efekt można uzyskać używając dwóch turbosprężarek o różnych średnicach i co za tym idzie o różnej bezwładności. Mniejsza sprężarka może być odpowiedzialna za szybkie dostarczenie mocy w zakresie niższych obrotów. Następnie poprzez sterowanie obiegiem spalin pomiędzy sprężarkami, większa ich ilość może być przekazana dużej turbinie. Innym rodzajem stosowania jest kierowanie powietrza najpierw do większej turbosprężarki, a następnie przekazywanie wstępnie sprężonego powietrza do mniejszej, która dodatkowo zwiększa jego kompresję. BMW zaprezentowało również silnik diesla z układem trzech turbosprężarek – dwóch małych i jednej większej, które łączą dwa wcześniej opisane systemy.

Zobacz też: Czym jest porting głowicy? Co dzięki niemu uzyskamy?

Turbo-poprawianie fabryki

Silniki starszej generacji nie były wysilone tak mocno, jak obecne. Materiały o mniejszej trwałości skłaniały producentów do pewnej zachowawczości w zwiększaniu mocy swoich konstrukcji. Jest więc możliwe kilkuprocentowe podniesienie momentu przez regulację maksymalnego ciśnienia turbiny. W części turbosprężarek taka regulacja jest dostępna już w standardzie poprzez śrubę regulacyjną. Jednak można swój samochód doposażyć tzw. MDB (od angielskiego: Manual Boost Control). Jednak, często aby uzyskać realne korzyści z używania takiego zaworu, muszą zostać zmodyfikowane mapy silnika i dawkowanie większej ilości paliwa. Podczas zwiększania ciśnienia trzeba również pamiętać o wyższej temperaturze sprężonego powietrza, a także wytrzymałości panewek wału korbowego. Zbyt duże podniesienie ciśnienia bez dalszego tuningu silnika może się skończyć szybką wizytą w serwisie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Artur Tim

Prawnik w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego Kancelarii Mariański Group w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »