| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim

Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim

Wtrysk pośredni i bezpośredni to stwierdzenia, które dla większości użytkowników aut brzmią dość enigmatycznie. Przedstawiamy zasadę działania obu rozwiązań.

W połowie lat dziewięćdziesiątych wtrysk bezpośredni był promowany przez Mitsubishi, które do sprzedaży wprowadziło silnik GDI. Kilka lat później na rynku pojawiły się samochody z silnikami diesla, których kultura pracy została znacznie poprawiona właśnie poprzez zastosowanie wysokociśnieniowego bezpośredniego wtrysku paliwa. Czym różni się wtrysk pośredni od bezpośredniego? Jakie systemy są dostępne na rynku?

Wtrysk bezpośredni to taki, w którym dawka paliwa jest podawana przez wtryskiwacz bezpośrednio do komory spalania, czyli do cylindra. W silnikach, w których wtrysk realizowany jest pośrednio, wtryskiwacze umieszczone są w kanałach dolotowych głowicy (silniki benzynowe) bądź wtryskują paliwo do komory wstępnej (w przypadku diesli). Jak to wygląda w praktyce?

Zobacz też: Cylinder on demand – oszczędność według Audi

Systemy pośredniego wtrysku w silnikach diesla

Takie silniki obecnie nie są już stosowane w samochodach ze względu na stawiane im wymogi dotyczące norm emisji spalin. Systemy pośredniego wtrysku ze względu na mniejszą kontrolę składu mieszanki, stawiały konstruktorom dużo większe trudności z osiągnięciem wymaganych rezultatów. W takim silniku dawka paliwa jest skierowana do komory wstępnej. Jest ona zlokalizowana w głowicy silnika nieopodal zaworów. Jej kształt ma ułatwić mieszanie się paliwa z powietrzem. Dlatego jest ona czasem nazywana również komorą wirową. Mieszanka z komory wstępnej jest podgrzewana świecą żarową, co nie pozwala na skraplanie się oleju napędowego na jej ściankach w momencie, gdy silnik nie osiągnął jeszcze temperatury roboczej. Komora wstępna jest połączona bezpośrednio z cylindrem, otworem o średnicy około 10 mm. Pod wpływem ciśnienia wytwarzanego przez sprężający powietrze tłok, w komorze wstępnej następuje zapłon, rozprzestrzeniający się następnie w całej objętości mieszanki w cylindrze. Wtrysk w takim silniku jest realizowany pod ciśnieniem oscylującym wokół 100-150 bar. Komory wstępne stosowano głównie dlatego, aby zwiększyć kulturę pracy silnika. Silniki, które posiadały bezpośredni wtrysk oleju napędowego, były znacznie głośniejsze i stosowano je najczęściej w samochodach użytkowych.

Zobacz też: Co oznacza, że mieszanka jest uwarstwiona? Jak ją uzyskać?

Nowe podejście do bezpośredniego wtrysku w dieslu

Systemy bezpośredniego wtrysku charakteryzowały się niższym zużyciem paliwa, dlatego ważne było opracowanie sposobu na obniżenie hałasu (klekotu) powodowanego w trakcie procesu spalania oleju napędowego. Z pomocą przyszedł pomysł ukształtowania denka tłoków, które pełniły odtąd dodatkową funkcję – komory wirowej. Dawka paliwa mogła być kierowana bezpośrednio do cylindra, w którym tworzyły się zawirowania niezbędne do prawidłowego spalania mieszanki. Ciśnienie wtrysku oleju napędowego zwiększono dziesięciokrotnie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Polonia Extra

Gazeta dla Polaków w Irlandii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »