| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim

Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim

Wtrysk pośredni i bezpośredni to stwierdzenia, które dla większości użytkowników aut brzmią dość enigmatycznie. Przedstawiamy zasadę działania obu rozwiązań.

Jednak prawdziwą rewolucję w kulturze pracy oraz ekonomiczności silników diesla, osiągnięto wprowadzając jeszcze wyższe ciśnienie wtrysku, podawane z szyny paliwowej do wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Ciśnienie zostało zwiększone do ponad 2000, a nawet 2500 bar. Szybkie wtryskiwacze pozwoliły na precyzyjne regulowanie dawki, a także realizację kilku wtrysków podczas jednego suwu pracy. Są to silniki z systemem common rail (wspólną szyną). Do końca ubiegłej dekady, skuteczną konkurencję dla tego systemu stanowiły także silniki oparte o tzw. pompowtryskiwacze osiągające równie wysokie ciśnienia wtrysku. Były przy tym równie ekonomiczne jak diesle oparte o system common rail.

Zobacz też: Świece żarowe. Problemy i eksploatacja

Wtrysk benzyny w silnikach o zapłonie iskrowym

Obecnie pomimo wielu zalet systemów wtrysku bezpośredniego, większość silników benzynowych jest wyposażonych w pośredni wtrysk benzyny. Wtryskiwacz jest więc zlokalizowany poza komorą spalania. W latach osiemdziesiątych zaczęto stosować wtrysk jednopunktowy, jako alternatywę do gaźników. W tym czasie znane już były wtryskiwacze mechaniczne sterowane hydraulicznie, kierujące mgiełkę paliwową bezpośrednio przed każdym cylindrem. Jednak obecne systemy wtryskiwaczy elektromagnetycznych w pierwszym etapie rozwoju realizowały tzw. wtrysk jednopunktowy. Wtryskiwacz, był często połączony z zespołem przepustnicy. Otwierał się w ustalonych okresach czasu i podawał dawkę do kolektora dolotowego. Mieszanka paliwowo powietrzna była zasysana do cylindra, który wykonywał suw ssania.

Aby osiągnąć większą precyzję i powtarzalną wielkość dawki w każdym cylindrze, zastosowano wtrysk wielopunktowy (MPI). W takim rozwiązaniu wtryskiwacze podają paliwo w kanałach dolotowych tuż przed zaworami. W podstawowych układach wielopunktowego wtrysku, wtryskiwacze otwierały się i zamykały jednocześnie, a mieszanka była zasysana w momencie otwarcia poszczególnych zaworów dolotowych. Następnym krokiem było zastosowanie systemu sekwencyjnego. W tym przypadku każdy wtryskiwacz jest otwierany osobno, w momencie, gdy dany cylinder rozpoczyna suw ssania.

Zobacz też: Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna Powershift

Ekonomiczny bezpośredni wtrysk benzyny

Także w silnikach benzynowych producenci skierowali się w stronę wtrysku realizowanego bezpośrednio w cylindrze. Skupiono się między innymi na uwarstwieniu mieszanki. W zakresie niskich obrotów możliwe jest takie manipulowanie czasem i kierunkiem wtrysku, aby w okolicy świecy zapłonowej uzyskać mieszankę o współczynniku λ równym około 1,5, a przy ściankach cylindra bardzo zubożoną, o λ wyższym niż 2,5. Natomiast, kiedy silnik pracuje w zakresie wyższych obrotów, czas otwarcia wtryskiwacza się zwiększa, a silnik powraca do spalania mieszanki stechiometrycznej.

Chociaż systemy bezpośredniego wtrysku benzyny są w ostatnich latach stosowane powszechniej, okazuje się, że podobne rezultaty w ograniczeniu zużycia paliwa można uzyskać stosując wtrysk pośredni połączony z turbodoładowaniem lub zmiennymi fazami rozrządu. Wykorzystuje się przy tym tańsze wtryskiwacze pracujące z nawet trzydziestokrotnie mniejszym ciśnieniem.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

dr Michał Wilk

radca prawny, doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »