| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim

Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim

Wtrysk pośredni i bezpośredni to stwierdzenia, które dla większości użytkowników aut brzmią dość enigmatycznie. Przedstawiamy zasadę działania obu rozwiązań.

Jednak prawdziwą rewolucję w kulturze pracy oraz ekonomiczności silników diesla, osiągnięto wprowadzając jeszcze wyższe ciśnienie wtrysku, podawane z szyny paliwowej do wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Ciśnienie zostało zwiększone do ponad 2000, a nawet 2500 bar. Szybkie wtryskiwacze pozwoliły na precyzyjne regulowanie dawki, a także realizację kilku wtrysków podczas jednego suwu pracy. Są to silniki z systemem common rail (wspólną szyną). Do końca ubiegłej dekady, skuteczną konkurencję dla tego systemu stanowiły także silniki oparte o tzw. pompowtryskiwacze osiągające równie wysokie ciśnienia wtrysku. Były przy tym równie ekonomiczne jak diesle oparte o system common rail.

Zobacz też: Świece żarowe. Problemy i eksploatacja

Wtrysk benzyny w silnikach o zapłonie iskrowym

Obecnie pomimo wielu zalet systemów wtrysku bezpośredniego, większość silników benzynowych jest wyposażonych w pośredni wtrysk benzyny. Wtryskiwacz jest więc zlokalizowany poza komorą spalania. W latach osiemdziesiątych zaczęto stosować wtrysk jednopunktowy, jako alternatywę do gaźników. W tym czasie znane już były wtryskiwacze mechaniczne sterowane hydraulicznie, kierujące mgiełkę paliwową bezpośrednio przed każdym cylindrem. Jednak obecne systemy wtryskiwaczy elektromagnetycznych w pierwszym etapie rozwoju realizowały tzw. wtrysk jednopunktowy. Wtryskiwacz, był często połączony z zespołem przepustnicy. Otwierał się w ustalonych okresach czasu i podawał dawkę do kolektora dolotowego. Mieszanka paliwowo powietrzna była zasysana do cylindra, który wykonywał suw ssania.

Aby osiągnąć większą precyzję i powtarzalną wielkość dawki w każdym cylindrze, zastosowano wtrysk wielopunktowy (MPI). W takim rozwiązaniu wtryskiwacze podają paliwo w kanałach dolotowych tuż przed zaworami. W podstawowych układach wielopunktowego wtrysku, wtryskiwacze otwierały się i zamykały jednocześnie, a mieszanka była zasysana w momencie otwarcia poszczególnych zaworów dolotowych. Następnym krokiem było zastosowanie systemu sekwencyjnego. W tym przypadku każdy wtryskiwacz jest otwierany osobno, w momencie, gdy dany cylinder rozpoczyna suw ssania.

Zobacz też: Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna Powershift

Ekonomiczny bezpośredni wtrysk benzyny

Także w silnikach benzynowych producenci skierowali się w stronę wtrysku realizowanego bezpośrednio w cylindrze. Skupiono się między innymi na uwarstwieniu mieszanki. W zakresie niskich obrotów możliwe jest takie manipulowanie czasem i kierunkiem wtrysku, aby w okolicy świecy zapłonowej uzyskać mieszankę o współczynniku λ równym około 1,5, a przy ściankach cylindra bardzo zubożoną, o λ wyższym niż 2,5. Natomiast, kiedy silnik pracuje w zakresie wyższych obrotów, czas otwarcia wtryskiwacza się zwiększa, a silnik powraca do spalania mieszanki stechiometrycznej.

Chociaż systemy bezpośredniego wtrysku benzyny są w ostatnich latach stosowane powszechniej, okazuje się, że podobne rezultaty w ograniczeniu zużycia paliwa można uzyskać stosując wtrysk pośredni połączony z turbodoładowaniem lub zmiennymi fazami rozrządu. Wykorzystuje się przy tym tańsze wtryskiwacze pracujące z nawet trzydziestokrotnie mniejszym ciśnieniem.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

TMF Poland sp. z o.o.

globalny dostawca usług administracyjnych dla firm z zakresu księgowości, usług kadrowo-płacowych i usług sekretarskich

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »