REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest i do czego służy turbo timer?

Piotr Czerniakowski
Turbo timer przedłuża żywotność turbosprężarki. fot. Newspress
Turbo timer przedłuża żywotność turbosprężarki. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Turbo timer jest urządzeniem stosowanym w celu przedłużenia żywotności silnika i jego podzespołów. W poradniku przedstawiamy na czym polega zasada działania turbo timera.

Epoka silników wolnossących powoli dobiega końca. Znaleźć w ofercie jakiegokolwiek producenta auto z silnikiem wysokoprężnym bez turbodoładowania jest nie lada wyczynem. Także silniki benzynowe coraz częściej swoją moc czerpią nie z pojemności a dzięki turbodoładowaniu. Silniki z turbosprężarką wymagają jednak specjalnej uwagi i troski. Jednym z praktycznych rozwiązań, pozwalających nam w utrzymaniu dobrej kondycji turbosprężarki, jest tzw. turbo timer.

REKLAMA

turbo timer - po co go stosujemy?

Podczas jazdy z dużym obciążeniem (stałe hamowanie i przyspieszanie w mieście lub jazda drogą szybkiego ruchu z dużą prędkością) turbosprężarka jest stale włączona w celu wspomagania jednostki napędowej. Turbosprężarka napędzana jest energią spalin wydobywających się z silnika, czego efektem jest temperatura robocza turbiny na poziomie kilkuset stopni Celsjusza. W czasie jazdy nie stanowi to jednak żadnego problemu, ponieważ utrzymaniem odpowiedniej temperatury zajmuje się olej silnikowy. Stale i równomiernie chłodzi on turbinę i nie dopuszcza do jej przegrzania. Sytuacja zmienia się, gdy silnik zostaje wyłączony. W sytuacji gdy gasimy motor, kończy się cyrkulacja oleju silnikowego. „Rozpędzona” i rozgrzana do czerwoności turbina pozostawiona zostaje sama sobie, bez jakiegokolwiek chłodzenia. W takim momencie różnica temperatur pomiędzy turbiną a otaczającym go powietrzem sięga kilkuset stopni.  Powstałe w wyniku tego wewnętrzne naprężenie w turbosprężarce może uszkodzić strukturę metalu, a także zniszczyć łożyska wirnika. To z kolei może doprowadzić do jego zaklinowania.

Zobacz też: Czy warto przed zakupem skorzystać z jazdy próbnej?

Wszystkich tych rzeczy da się uniknąć. Trzeba jedynie wiedzieć jak odpowiednio zadbać o turbinę w naszym silniku. Podstawą jest niewyłączanie silnika bezpośrednio po przejazdach, w których turbosprężarka była mocno obciążane. W zależności od tego, jakie było to obciążenie, zaleca się przed zgaszeniem motoru pozostawić silnik na biegu jałowym na czas od 1 do 5 min. Wiadomo, że nie każdy ma na to czas czy cierpliwość. Wielu z nas może o tym również nie pamiętać. Dobrym rozwiązaniem jest zamontowanie turbo timera. Dzięki niemu, nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, wyjściu z auta i uruchomieniu alarmu, system utrzymuje prace silnika na wolnych obrotach, do momentu aż turbina „zwolni” i uzyska odpowiednio niską temperaturę.

Zasada działania turbo timera

Gdy przekręcamy kluczyk w stacyjce, turbo timer za pomocą własnego przekaźnika podaje napięcie do układu zapłonowego przez określony czas, co wystarcza do podtrzymania pracy silnika. Gdy upłynie odpowiedni czas, a turbo timer uzna, że można zgasić silnik bez ryzyka uszkodzenia turbosprężarki, zrobi to samoistnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak przewieźć motocykl niewielkim kosztem?

Zabezpieczenie przed kradzieżą

Zostawić auto z uruchomionym silnikiem? To dla wielu wydaje się dość ryzykownym pomysłem. Nie ma trzeba się jednak tego obawiać. W momencie gdy systemy antywłamaniowe wykryją złodzieja/włamywacza, to natychmiast odcinają zapłon, unieruchamiając tym samym silnik, pracujący za sprawą turbo timer

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA