| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Świece żarowe. Problemy i eksploatacja

Świece żarowe. Problemy i eksploatacja

Gdy temperatura spada mocno poniżej zera, właściciele samochodów z silnikami diesla, ze względu na właściwości spalanego w nich paliwa, są szczególnie narażeni na kłopoty z rozruchem swojego samochodu. Za utrudniony rozruch w takim przypadku mogą być odpowiedzialne niesprawne świece żarowe.

Świece żarowe mają za zadanie podwyższyć temperaturę w komorze spalania, tak aby mógł nastąpić samozapłon oleju napędowego. Zbyt niska temperatura nie pozwoli na zapalenie się mieszanki i uruchomienie silnika. Oznaki zużycia świec żarowych mogą być widoczne już jesienią, kiedy temperatury spadają poniżej 5º C. Możemy wtedy zauważyć, że czas potrzebny od momentu startu rozrusznika do uruchomienia silnika wydłuża się. W niektórych przypadkach silnik samochodu, w początkowej fazie może pracować nierówno. Oznacza to, że zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej nie następuje we wszystkich cylindrach. Kiedy temperatura silnika podwyższa się, drgania ustają, a silnik pracuje ciszej. Takie symptomy powinny zwrócić naszą uwagę, jeżeli nie chcemy mieć szczególnych problemów zimą. Na problemy ze świecami żarowymi może wskazywać też zwiększone dymienie z rury wydechowej samochodu zaraz po rozruchu. Jednak, jeżeli utrzymuje się ono dłużej, może świadczyć o innej usterce, wynikającej na przykład z nieprawidłowej pracy układu recyrkulacji spalin, czy niesprawnych wtryskiwaczy.

Zobacz też: Czy odpalanie „na pych” może uszkodzić samochód?

Jak często wymieniać świece?

Producenci samochodów nie przewidują okresowej wymiany świec. Należy je bezwzględnie sprawdzić w przypadku pojawienia się symptomów świadczących o ich zużyciu, a w przypadku niesprawności wymienić. Trwałość świec zależy zarówno od jakości stosowanego paliwa, czy oleju jak i sposobu eksploatacji samochodu. Jeżeli auto, które posiadamy było dotąd eksploatowane jedynie w mieście, świece mogą zużyć się szybciej. Wpływa na to duża ilość uruchomień silnika, a właśnie wtedy świece są najbardziej obciążone.

Niezależnie jednak od sposobu eksploatacji powinny one wytrzymać minimum kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. W starszych samochodach, które pokonywały długie dystanse, zdarzają się przypadki, w których świece sprawnie pomagały uruchomić silnik nawet po ponad 150 tys km. Duże znaczenie ma też jakość świecy. Niejednokrotnie tanie zamienniki wytrzymują nawet 100 tyś km mniej, niż produkty markowych producentów.

Zobacz też: Dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna Powershift

Która świeca nie grzeje?

Współczesne samochody o niesprawności świec żarowych informują użytkownika kontrolką (pomarańczowa spirala) na tablicy wskaźników. Gdy kontrolka stale się świeci po uruchomieniu silnika, oznacza to, że świece musimy sprawdzić. Jeżeli gaśnie wraz z innymi kontrolkami po kilku sekundach od włączenia zapłonu, wszystkie działają prawidłowo. Jednak, nawet jeżeli mamy informację, że świece nie działają poprawnie, nie wiemy, która z nich jest niesprawna.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Dudkiewicz

Doradca podatkowy, agent celny, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »