| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Czym jest porting głowicy? Co dzięki niemu uzyskamy?

Czym jest porting głowicy? Co dzięki niemu uzyskamy?

Kierowcy poszukujący możliwości zwiększenia mocy silnika swojego samochodu sięgają po różne metody modyfikacji. Jedną z nich jest porting. Na czym on polega i kiedy opłaca się inwestycja w taką operację? Podstawowe zagadnienia przedstawimy w poniższym artykule.

Co mogę wykonać sam?

Najmniej zaawansowaną czynnością będzie obróbka kanałów ssących i wydechowych w formie dopasowania ich do kolektorów. Oczywiście nawet, jeżeli nie zdecydujemy się na wyjęcie zaworów, aby wykonać operację, musimy wiedzieć jak poprawnie ułożyć wałek rozrządu w naszym silniku oraz ustawić układ rozrządu wraz z układem korbowym. Musimy przygotować się także na dodatkowe koszty. Może okazać się, że będzie konieczna wymiana szpilek, czy uszczelki głowicy. W niektórych silnikach jest to wymagane przy każdym odkręceniu głowicy.

Jeżeli już zdemontowaliśmy głowicę, możemy przystąpić do dalszych prac. Kształt otworu kolektora możemy odrysować na głowicy posługując się uszczelką lub wykonując szablon odwzorowujący kształt kolektora. Do pracy będą nam potrzebne frezy palcowe, dremel lub pilnik do metalu. Do dokładniejszej obróbki musimy posiadać szczotki szlifujące lub papiery ścierne o gradacjach 100-800.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Skrawanie i szlifowanie

Obróbka wstępna będzie polegała na zebraniu materiału do wymiaru bliskiego uszczelce. Ważne jest usunięcie wszystkich nierówności i zadziorów. Kształt otworu musi być owalny lub okrągły, zgodny z kształtem kolektora. Podczas szlifowania powierzchni należy pamiętać, że w przypadku kanału dolotowego, polerujemy tylko powierzchnię, przez którą nie przemieszcza się paliwo. Jeżeli wygładzimy powierzchnię za wtryskiwaczem, istnieje duże ryzyko niepoprawnej pracy zimnego silnika. Paliwo na gładkiej powierzchni łatwiej się skropli, co jest zjawiskiem niekorzystnym. Pamiętajmy o czystości w przestrzeniach głowicy po wykonanych operacjach. Nie możemy pozostawić żadnych opiłków, dlatego zdemontowanie zaworów jest właściwie koniecznością. Osadzone zawory mogą uniemożliwić wyczyszczenie głowicy. Szczególnie tyczy się to kanałów wydechowych, które oprócz dopasowania otworów, staramy się jak najbardziej wygładzić, co ułatwi opróżnianie spalin z cylindra. Często najlepszym sposobem na usunięcie nieczystości jest jej mycie pod wodą.

Zobacz też: Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Porting głowicy powinniśmy przeprowadzić, jako jeden z etapów modyfikacji silnika potraktowanej całościowo. Specjalne ściąganie głowicy w celu obróbki pod standardowe kolektory jest operacją nieopłacalną. W profesjonalnym warsztacie będzie to wydatek przekraczający 1000 zł.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marta Maria Bandzmer

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »