| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Układy zasilania silnika oparte o gaźnik istnieją nadal w skuterach czy motocyklach. Natomiast właściciele starszych samochodów z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych spotkają gaźniki także w ich silnikach. Co to jest gaźnik i jak zasila cylindry silnika mieszanką paliwowo-powietrzną?

Wzbogacanie mieszanki w gaźniku

Podczas rozruchu zimnego silnika mieszanka musi być wzbogacona. Starsze samochody posiadały tak zwane ssanie, które musieliśmy włączyć ręcznie w kabinie kierowcy. Natomiast wiele gaźników samochodów produkowanych w latach dziewięćdziesiątych posiadało także elektroniczne sterowanie wzbogaceniem mieszanki. Bez ssania, na skutek niewielkiego przepływu powietrza przez gardziel, benzyna nie mogłaby być zassana w wystarczającej ilości. Wśród stosowanych rozwiązań znajdziemy m.in. urządzenie rozruchowe, które posiada dodatkową przepustnicę, a jego konstrukcja zwiększa podciśnienie w gaźniku wymuszając wyssanie większej dawki paliwa. Inne rodzaje gaźników wyposażone są w dodatkowy kanał doprowadzający paliwo w okolice przepustnicy bezpośrednio z komory pływakowej, z zaworem odcinającym kanał po nagrzaniu silnika. Do wzbogacania mieszanki służy także dysza wolnych obrotów, która dostarczając dodatkowe paliwo pozwala na utrzymanie odpowiedniej prędkości obrotowej silnika.

Zobacz też: Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DSG, PDK, Powershift): co to jest, jak działa, ile kosztuje i czy jest warta swojej ceny?

Dodatkowy wtrysk również podczas nagłego przyśpieszenia

Kiedy chcemy szybko przyśpieszyć, wciskamy dynamicznie pedał gazu w podłogę. Aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na paliwo i umożliwić płynne, szybkie przyśpieszenie, gaźnik wyposażono również w urządzenie zwane pompką przyśpieszającą. W momencie gwałtownego wciśnięcia gazu powoduje ona wtłoczenie paliwa do gardzieli gaźnika. W tym przypadku możemy mówić o wtryśnięciu benzyny do przelotu, a nie jej zassaniu.

Kolejnym układem wzbogacania jest układ zwiększający dawkę paliwa w momencie pracy w pełnych obciążeniach. W gaźniku w takim przypadku znajduje się dodatkowa dysza wysokich obrotów, która może być zamykana zaworem iglicowym. Innym rozwiązaniem są tzw. rurki emulsyjne. Paliwo wypływa z nich przez otwory na ich ściankach. Otwory natomiast są ułożone w taki sposób, by przy niższych prędkościach obrotowych benzyna przedostawała się przez mniejszą liczbę otworów, a przy dużych obciążeniach, przez dużo większą liczbę otworów.

Zobacz też: Czujniki w samochodzie - jak wpływają na pracę silnika?

Całkowite odcięcie paliwa

Całkowite odcięcie dopływu paliwa do kolektora ssącego następuje, gdy odejmiemy nogę z pedału przyśpieszenia. Mamy wtedy do czynienia z tzw. hamowaniem silnikiem. Zamykany jest wtedy zawór dyszy wolnych obrotów. Jego sterowanie może odbywać się poprzez membranę (różnicę ciśnień) lub elektronicznie. W związku z tym, że przepustnica jest zamknięta, paliwo nie jest również zasysane główną dyszą paliwową.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów

Samorząd zawodowy biegłych rewidentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »