| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Zasada działania gaźnika. Jak działa gaźnik?

Układy zasilania silnika oparte o gaźnik istnieją nadal w skuterach czy motocyklach. Natomiast właściciele starszych samochodów z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych spotkają gaźniki także w ich silnikach. Co to jest gaźnik i jak zasila cylindry silnika mieszanką paliwowo-powietrzną?

Wzbogacanie mieszanki w gaźniku

Podczas rozruchu zimnego silnika mieszanka musi być wzbogacona. Starsze samochody posiadały tak zwane ssanie, które musieliśmy włączyć ręcznie w kabinie kierowcy. Natomiast wiele gaźników samochodów produkowanych w latach dziewięćdziesiątych posiadało także elektroniczne sterowanie wzbogaceniem mieszanki. Bez ssania, na skutek niewielkiego przepływu powietrza przez gardziel, benzyna nie mogłaby być zassana w wystarczającej ilości. Wśród stosowanych rozwiązań znajdziemy m.in. urządzenie rozruchowe, które posiada dodatkową przepustnicę, a jego konstrukcja zwiększa podciśnienie w gaźniku wymuszając wyssanie większej dawki paliwa. Inne rodzaje gaźników wyposażone są w dodatkowy kanał doprowadzający paliwo w okolice przepustnicy bezpośrednio z komory pływakowej, z zaworem odcinającym kanał po nagrzaniu silnika. Do wzbogacania mieszanki służy także dysza wolnych obrotów, która dostarczając dodatkowe paliwo pozwala na utrzymanie odpowiedniej prędkości obrotowej silnika.

Zobacz też: Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DSG, PDK, Powershift): co to jest, jak działa, ile kosztuje i czy jest warta swojej ceny?

Dodatkowy wtrysk również podczas nagłego przyśpieszenia

Kiedy chcemy szybko przyśpieszyć, wciskamy dynamicznie pedał gazu w podłogę. Aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na paliwo i umożliwić płynne, szybkie przyśpieszenie, gaźnik wyposażono również w urządzenie zwane pompką przyśpieszającą. W momencie gwałtownego wciśnięcia gazu powoduje ona wtłoczenie paliwa do gardzieli gaźnika. W tym przypadku możemy mówić o wtryśnięciu benzyny do przelotu, a nie jej zassaniu.

Kolejnym układem wzbogacania jest układ zwiększający dawkę paliwa w momencie pracy w pełnych obciążeniach. W gaźniku w takim przypadku znajduje się dodatkowa dysza wysokich obrotów, która może być zamykana zaworem iglicowym. Innym rozwiązaniem są tzw. rurki emulsyjne. Paliwo wypływa z nich przez otwory na ich ściankach. Otwory natomiast są ułożone w taki sposób, by przy niższych prędkościach obrotowych benzyna przedostawała się przez mniejszą liczbę otworów, a przy dużych obciążeniach, przez dużo większą liczbę otworów.

Zobacz też: Czujniki w samochodzie - jak wpływają na pracę silnika?

Całkowite odcięcie paliwa

Całkowite odcięcie dopływu paliwa do kolektora ssącego następuje, gdy odejmiemy nogę z pedału przyśpieszenia. Mamy wtedy do czynienia z tzw. hamowaniem silnikiem. Zamykany jest wtedy zawór dyszy wolnych obrotów. Jego sterowanie może odbywać się poprzez membranę (różnicę ciśnień) lub elektronicznie. W związku z tym, że przepustnica jest zamknięta, paliwo nie jest również zasysane główną dyszą paliwową.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Izabella Żyglicka i Wspólnicy Adwokaci i Radcowie Prawni spółka komandytowa

Nowoczesna firma prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »