| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Mechanizm różnicowy – jak to działa?

Mechanizm różnicowy – jak to działa?

Samochód bez mechanizmu różnicowego mógłby jeździć tylko na wprost. To stwierdzenie jest może na wyrost, ale faktem jest, że gdyby go nie było, podczas skręcania na asfalcie spowodowalibyśmy awarię napędu oraz dużo większe zużycie opon. Jak jest zbudowany mechanizm różnicowy i na czym polega jego działanie?

Jeżeli podczas ruszania jedno z kół straci przyczepność, to mechanizm różnicowy przekaże cały moment obrotowy właśnie na koło o mniejszej przyczepności. Drugie koło będzie stało w miejscu. Na przykład, jeżeli prawe koło będzie stało na lodzie, a lewe na suchym asfalcie, 100% momentu zostanie przekazane na koło będące na śliskiej nawierzchni. Jako, że siła tarcia na lodzie jest zbyt mała, opona będzie się ślizgać, a samochód nie ruszy z miejsca.

Blokady mechanizmów różnicowych

Zobacz też: Co może popsuć się w rozruszniku?

Aby moment obrotowy nie uciekał do koła o najmniejszej przyczepności, opracowano blokady mechanizmów różnicowych. Blokowanie mechanizmu może być sterowane mechanicznie, elektronicznie lub hydraulicznie. Producenci samochodów stosują różne konstrukcje blokad. Jednak niezależnie od zastosowanego systemu, blokada ma sprawić, by koło talerzowe obracające się wraz z obudową dyferencjału było sprzęgnięte z kołami koronowymi i zablokować możliwość obracania się satelitów wokół własnej osi. Pamiętajmy, że niezablokowany mechanizm przekazuje moment obrotowy z wałka atakującego, na koło talerzowe, na którym osadzona jest obudowa wraz z satelitami. Dopiero satelity przekazują moment dalej na koła koronowe osadzone na półosiach napędowych. Gdy blokada sprzęga obudowę z półosiami, moment obrotowy z koła talerzowego jest podzielony równomiernie pomiędzy dwa koła samochodu. W niektórych rozwiązaniach blokad dyferencjału występują także dodatkowe sprzęgła wielopłytkowe i mechanizmy dezaktywujące blokadę powyżej minimalnych prędkości. Zwiększone tarcie między płytkami sprzęgła pozwala na bardziej równomierne rozłożenie przekazywanego momentu między koła, w chwili kiedy jest to niezbędne. Taki mechanizm jest blokowany w sposób automatyczny, bez naszego udziału.

Zobacz też: Czy istnieją silniki pięciosuwowe?

W nowoczesnych samochodach wykorzystywanych w głównej mierze na asfalcie często rolę blokady mechanizmu różnicowego pełni system EDS. Korzysta on z czujników, oraz siłowników ABS i powoduje przyhamowanie koła o mniejszej przyczepności. „Oszukany” w ten sposób mechanizm różnicowy kieruje z powrotem moment obrotowy na koło o większej przyczepności.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Polak

Ekspert

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »