| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jakie są objawy uszkodzonego czujnika otwarcia przepustnicy? Jak sprawdzić czy czujnik otwarcia przepustnicy działa prawidłowo?

Jakie są objawy uszkodzonego czujnika otwarcia przepustnicy? Jak sprawdzić czy czujnik otwarcia przepustnicy działa prawidłowo?

Czujnik położenia przepustnicy jest elementem silnika, którego wskazania mają wpływ na dobór ilości paliwa wtryskiwanego do cylindrów. Jakie objawy w pracy silnika naszego samochodu mogą wskazywać na uszkodzony czujnik TPS (Throttle Position Sensor)?

Czujniki położenia przepustnicy są nierozbieralne. Regeneracja poprzez rozklejanie i natryskiwanie preparatów przeznaczonych do potencjometrów, co prawda może przynieść efekt. Jednak trudno określić trwałość takiego rozwiązania. Ten sposób regeneracji jest dobry jedynie przy mniej obciążonych potencjometrach (np. radia). Potencjometr czujnika pracuje właściwie nieustannie – a przynajmniej tak często, jak dodajemy i ujmujemy gazu. Ponowne problemy mogą wystąpić już po kilku dniach eksploatowania samochodu.

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Regulacja czujnika przepustnicy

Czy czujnik otwarcia przepustnicy powinien być wyregulowany? Wprawdzie istnieje takie pojęcie, jak regulacja, czy też adaptacja czujnika położenia przepustnicy, ale czasem nie musimy nawet o niej pamiętać. W zależności od marki i modelu samochodu odbywa się to w diametralnie różny sposób. Czasem jest to po prostu pozostawienie samochodu przez kilka minut na wolnych obrotach. W innym przypadku czujnik wyregulujemy, przymykając przepustnicę kluczem imbusowym, a następnie przy zamkniętej przepustnicy mierząc jego napięcia na pinach sygnału i masy. Wymagane napięcie jest określone przez producenta. Istnieją także modele, które do wykonania regulacji muszą zostać wprowadzone w tryb testu, a do sprawdzania końcowych ustawień będą potrzebne szczelinomierze.

Zobacz też: Czy istnieją silniki pięciosuwowe?

Czujnik położenia przepustnicy może powodować objawy zbliżone do niesprawnego zaworu EGR (np. szarpanie silnikiem podczas przyśpieszania). Innym powodem takich objawów mogą być również niesprawne świece lub przewody zapłonowe, a także zabrudzona/uszkodzona przepustnica.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

PORTA KMI POLAND

jest liderem wśród producentów skrzydeł i ościeżnic drzwiowych w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »