| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Elastyczność silnika: co to oznacza?

Elastyczność silnika: co to oznacza?

Dane techniczne samochodów są czasem wzbogacane o elastyczność. Jest ona mierzona na czwartym lub piątym biegu. Co to znaczy, że silnik wybranego przez nas modelu jest elastyczny? Jak mierzy się elastyczność?

Pojęcie elastyczności znane z testów oraz danych technicznych samochodów jest okresem czasu, w którym samochód potrafi rozpędzić się na jednym biegu przyśpieszając z zadanej prędkości, do prędkości na przykład o 30 km/h wyższej. Taki test ma odwzorowywać możliwość wyprzedzania wybranym samochodem bez zmiany biegu.

Jeżeli chcemy wykonać taki pomiar samodzielnie, przyśpieszamy na przykład z prędkości 60-100km/h na czwartym biegu. Możemy wykorzystać także piąty bieg i przyśpieszyć z prędkości 80 km/h do np. 120 km/h, co zobrazuje możliwość wyprzedzania poza terenem zabudowanym. Nikt nam jednak nie broni, by sprawdzić jak samochód zachowuje się przyśpieszając pomiędzy 50 km/h, a 80 km/h.

Czy muszę sprawdzać elastyczność?

Jeżeli dopiero zapoznajemy się z naszym samochodem, sprawdźmy jak zachowuje się podczas przyśpieszania. Silniki mają różne charakterystyki, różne moce, przełożenia skrzyni biegów, a zrywność samochodu z daną jednostką będzie zależała też od jego wagi. Próbując przyśpieszenia na jednym biegu poznamy, jak zachowuje się po wciśnięciu pedału przyśpieszenia w zakresie niższych obrotów i czy jego reakcja będzie wystarczająca, gdy będziemy chcieli w przyszłości wykonać szybki manewr.

Zobacz też: Pomyłka przy tankowaniu. Co zrobić?

Warto wypróbować wtedy także, w jaki sposób auto przyśpiesza, gdy zredukujemy bieg i ocenić, jak zachowuje się w zakresie wyższych obrotów. Takie próby w przyszłości pozwolą nam na wykonanie bezpieczniejszego manewru wyprzedzania.

Elastyczność odczytana z charakterystyk

W technice motoryzacyjnej znane jest pojęcie elastyczności silnika, które wynika z charakterystyki zewnętrznej silnika. Charakterystyka ta określa nam rozkład krzywych mocy i momentu na mapie prędkości obrotowych silnika. Elastyczność (E), którą możemy wyliczyć z tych danych nie wyraża się w sekundach, ale we współczynniku elastyczności. Współczynnik ten jest określany, jako iloczyn elastyczności momentu obrotowego (eM) i prędkości obrotowej (en).

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o olej w skrzyni biegów?

Aby obliczyć elastyczność momentu obrotowego, musimy podzielić wartość maksymalnego momentu, przez wartość momentu w punkcie, w którym silnik osiąga najwyższą moc. Obliczając wskaźnik elastyczności obrotowej dzielimy wartość obrotów przy maksymalnej mocy silnika przez wartość obrotów przy maksymalnym momencie obrotowym. Uzyskane wyniki mnożymy przez siebie i otrzymamy teoretyczną wartość wskaźnika elastyczności silnika.

Elastyczność określana w testach, to nie jest to samo, co elastyczność silnika wyznaczana z charakterystyki silnika. Wyniki nie odnoszą się też bezpośrednio względem siebie, ponieważ wartość elastyczności mierzonej w sekundach podczas przyśpieszania zależy również od przełożeń zastosowanej w samochodzie skrzyni biegów oraz m.in. czynników zewnętrznych, które mają wpływ na auto podczas jazdy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Grabowski

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »