REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy istnieją silniki pięciosuwowe?

Krzysztof Bednarz
Czy istnieją silniki pięciosuwowe? fot. Fotolia
Czy istnieją silniki pięciosuwowe? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Są firmy, które próbowały już użyć takiego określenia dla swoich silników. Rezygnują z cyklu Otta i szukają nowych rozwiązań na rzecz wyższej sprawności. Czym jest dodatkowy „suw” w obiegu Atkinsona lub Millera? Jakie są inne rozwiązania?

Silniki, które są montowane w zdecydowanej większości samochodów opierają się na założeniach pracy przedstawionych przez Nicolausa Otto. Cykl pracy takiego silnika opiera się na czterech suwach: ssania, sprężania, pracy, wydechu.

REKLAMA

Piąty suw tłoka nie istnieje

O pięciu suwach pracy silnika wspominała w materiałach promocyjnych w latach dziewięćdziesiątych Mazda reklamując swój silnik V6 o pojemności 2,3 cm3 pracujący w obiegu Millera. Pod koniec ubiegłej dekady firma Ilmor Engineering zajmująca się m.in. produkcją silników dla sportu, pod mianem wynalezienia piątego suwu ogłosiła swoje rozwiązanie z dodatkowym tłokiem zwiększającym długość fazy rozprężenia. Faktycznie więc piąty suw tłoka nie istnieje.

Jak działa dodatkowy tłok?

Silnik firmy Ilmor posiada dwa tłoki pracujące w układzie czterosuwowym oraz jeden tłok, który wykonuje tylko suw rozprężania i wydechu. W momencie, gdy właściwy, mały tłok rozpoczyna standardową fazę wydechu, spaliny poprzez specjalny kanał przedostają się do cylindra, w którym pracuje większy tłok. Ten tłok znajduje się wtedy w fazie rozprężania. Następnie wytłacza spaliny już do kolektora wylotowy. Oszczędność energii potrzebnej do pracy tłoków ma wynikać z niższego ciśnienia w dodatkowym cylindrze, a co za tym idzie mniejszych oporów podczas wydalenia gazów z standardowo napełnionych cylindrów.
Jak pracuje silnik w obiegu Atkinsona i Millera?

Zobacz też: Czy nowoczesne silniki trzeba jeszcze docierać?

REKLAMA

Silnik pracujący w obiegu Atkinsona ma być rozwiązaniem zmniejszającym ilość potrzebnej energii do ruchu tłoka podczas suwu sprężania, czyli „ściskania” mieszanki paliwowo-powietrznej (w przypadku wtrysku pośredniego) lub powietrza (w przypadku wtrysku bezpośredniego) w cylindrze. Efekt taki uzyskano poprzez wydłużenie czasu otwarcia zaworów dolotowych, skracając czas sprężania. Zawory dolotowe zamykają się, gdy tłok wykonał już pewien ruch w drodze do górnego martwego położenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obieg Atkinsona-Millera można przedstawić następująco:
1. Zawory dolotowe otwierają się, tłok przemieszcza się z górnego martwego położenia (GMP) w dolne martwe położenie (DMP) – suw ssania;
2. Następnie znajduje się w DMP i wykonuje ruch w górę;
3. W pewnym momencie tego suwu zawory dolotowe zamykają się i rozpoczyna się faktyczne sprężanie powietrza;
4. Następuje suw pracy, czyli po zapłonie mieszanki tłok przemieszcza się z GMP do DMP;
5. Następuje otwarcie zaworów wylotowych i suw wydechu.

Rozwiązanie zaproponowane przez Atkinsona ma jednak pewne wady. Silnik posiada mniejszą jednostkową moc z jednego litra pojemności. Dzieje się tak dlatego, że część powietrza, które mogło być użyte w cyklu pracy, cofa się ponownie do kolektora dolotowego. Takie silniki znalazły jednak obecnie zastosowanie. Stosuje je Toyota do napędów hybrydowych (Toyota Prius, Lexus CT200h), w których ważniejsza od mocy, jest sprawność, a co za tym idzie – energooszczędność. W przypadku tych samochodów jest on wykorzystywany do doładowywania ogniw, natomiast podczas dynamicznej jazdy jest tylko uzupełnieniem silnika elektrycznego.

Zobacz też: Jakie są najczęstsze usterki silnika?

Założenia silnika z obiegiem Millera również bazują na skróceniu suwu sprężania. Jednak jest to rozwinięcie, które miało na celu samodzielne zastosowanie oszczędniejszych silników w samochodzie bez straty mocy. Taki stan został osiągnięty przez zwiększenie ciśnienia w kolektorze dolotowym. Znane rozwiązania proponowane dotychczas przez producentów (Mazdę, Nissana) opierają się na mechanicznej sprężarce, która jest wstanie zapewnić zwiększony stopień sprężania mimo krótszego suwu, w którym sprężanie następuje.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA