| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Czym grozi odpalanie auta na holu i „na popych”?

Czym grozi odpalanie auta na holu i „na popych”?

Uruchamianie samochodu na tzw „popych” lub na holu może wiązać się z usterką, która będzie nas kosztować więcej niż wymiana akumulatora i zamówienie taksówki do pracy. Czasem warto zastanowić się, czy ryzykować.

W sytuacji, kiedy akumulator odmówi nam posłuszeństwa, a nie mamy kabli, by uruchomić samochód pożyczając prąd od sąsiada, część z nas decyduje się na uruchomienie silnika jego siłą napędową. Oprócz rozrusznika, korzystamy wtedy z ruchu kół, które w tym przypadku przenoszą moment napędowy za pomocą mechanizmu różnicowego, skrzyni biegów i sprzęgła, dostarczając na wał korbowy wystarczającej ilości obrotów, by go uruchomić. Teoretycznie to nie jest nic dziwnego dla silnika. Przecież sytuacją, w której obroty silnika są zależne od prędkości kół, jest hamowanie silnikiem, z którego korzystamy przy zjeździe z góry lub dojeździe do zakrętów.

Odpalenie "na pych" niebezpieczne?

Tak jak napisaliśmy powyżej, dla silnika to nie jest nic nienaturalnego. Trzeba jednak zwrócić uwagę na jego stan. Sprawą, o której powinniśmy pomyśleć, to stan paska rozrządu i napinaczy (czyli m.in. rolek napinających). Jeżeli pasek jest luźny, w wyniku nagłego dostarczenia momentu obrotowego - gdy puścimy bardzo szybko sprzęgło - może dojść do przeskoczenia paska na kole rozrządu. W efekcie fazy otwarcia i zamknięcia zaworów względem położenia tłoków zostaną rozregulowane. Podczas dalszej eksploatacji możemy zauważyć znaczne podwyższenie spalania lub zmniejszenie mocy silnika. Jeżeli pasek rozrządu jest niskiej jakości lub jest wyeksplatowany, może również zdarzyć się urwanie gumowego zęba lub całego paska. W przypadku silnika, w którym tłoki mają możliwość kolizji z zaworami, mogą one zderzyć się, powodując spore zniszczenia w układzie. Znane są również przypadki, kiedy odpalanie na pych spowodowało uszkodzenie kółka rozrządu umieszczonego na wale korbowym. Oczywiście wpływ na takie uszkodzenie mogło mieć także wcześniejsze zużycie tego elementu.

Zobacz też: Kiedy należy wymienić katalizator?

Uruchamianie na hol, a katalizator lub LPG

Ostrzeżenia przed uruchamianiem silnika na popych lub poprzez holowanie pojawiły się wraz z wprowadzeniem katalizatorów. Jest on czuły na niespalone paliwo, ponieważ jego struktura oczyszczająca spaliny może zostać przyblokowana przez cząstki paliwa. Niespalone paliwo dostaje się do układu wydechowego, ponieważ podczas uruchamiania silnika wtryskiwana jest bogata mieszanka, która może być nie spalona w całości. Dodatkowo, gdy odpalamy samochód na popych lub holując go, moment rozruchu nie zawsze następuje od razu. W krytycznych przypadkach może nastąpić do zapłonu paliwa w katalizatorze i stopienia jego struktury.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Wieczorek

Adwokat, autorka bloga DEWELOPERSKI.com

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »