| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Wciąż żywy pozostaje mit, że automatyczne skrzynie biegów bardzo często ulegają awariom. To NIEPRAWDA! Poprawnie obsługiwany, serwisowany i używany automat wystarczy na ponad 300 tysięcy kilometrów!

Jak wskazuje praktyka, coraz więcej osób przekonuje się do automatów, ale niewiele osób wie jeszcze jak z takich skrzyń korzystać i co robić, żeby żyć z nimi w zgodzie. Nic łatwiejszego... By właściwie eksploatować automatyczną skrzynię przekładniową, trzeba przestrzegać po prostu kilku zasad:

W nowoczesnych samochodach ze skrzyniami automatycznymi coraz rzadziej spotyka się bagnetowy wskaźnik poziomu oleju, rzadko również stosowane są elektroniczne czujniki. Jak więc kontrolować poziom oleju?

Czynność ta powinna być dokonywana za każdym razem gdy jesteśmy w warsztacie i nie bójmy się egzekwować tej czynności, a nawet poprośmy by mechanik zrobił to przy nas. Dobra wiadomość jest taka, że w większości warsztatów mechanicy są wyczuleni na automaty i pierwsze co robią to właśnie sprawdzają poziom oleju w przekładni, bo doskonale wiedzą, że tego zaniedbać nie można.

Zobacz także: Jak określić stopień zużycia silnika?

Co można robić we własnym zakresie? Trzeba obserwować, czy w miejscu parkowania samochodu nie ma śladów wycieku oleju. Drobne tłuste plamy mogą pojawić się nawet na tylnej części samochodu - są one następstwem wycieku podczas jazdy.

Gdy poziom jest zbyt niski, temperatura oleju i innych części skrzyni wzrasta. Powoduje to przyspieszone zużycie elementów skrzyni i starzenie się oleju. Przy bardzo niskim poziomie oleju mogą występować chwilowe zaniki ciśnienia, co może prowadzić do bardzo szybkiego zniszczenia skrzyni biegów.

Samochodów ze skrzyniami automatycznymi zabrania się holować! Dlaczego? Bo gdy silnik nie pracuje, skrzynia nie jest smarowana.

Bieg w automacie wrzucamy ZAWSZE na wolnych obrotach. To szczególnie ważne w zimę. Jeśli silnik na dogrzewaniu kręci się powyżej 1500 obrotów na minutę CZEKAMY! Włączenie biegu gdy silnik ma podwyższone obroty skutkuje uderzeniem o siebie tarczek i walków zdawczych. Siła uderzenia potrafi być tak duża, że powoduje natychmiastowe mechaniczne uszkodzenie skrzyni.
Przyczepka? Dlaczego nie, ale...

Holowanie przyczep i jazda z dużym obciążeniem dla niektórych typów skrzyń biegów może być dużym wyzwaniem. Nie ma jednak przeciwwskazań, żeby automatem ciągnąc przyczepkę. Pamiętajmy jednak, że obciążona skrzynia się grzeje i trzeba ją studzić. W praktyce oznacza to przystanek nawet co 150 kilometrów.

Zobacz także:Czym jest ecodriving?

Elektronika pod kontrolą

Dla długiego życia automatu szczególnie ważne jest też to, by żaden ze sterowników elektronicznych nie generował błędów.

Komputery silnika, układu ABS, ESP, a nawet klimatyzacji współpracują ze sterownikami skrzyni biegów. Ewentualne nieprawidłowe wskazania tych pierwszych może doprowadzić do przekazywania złych danych do skrzyni i... Chociażby mniej płynnej zmiany przełożeń.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Wróbel

doradca, interim manager PM Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »