REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co szkodzi manualnej skrzyni biegów?

Sebastian Tomaszewski
Co szkodzi manualnej skrzyni biegów?
Co szkodzi manualnej skrzyni biegów?
Volkswagen Up!

REKLAMA

REKLAMA

Nie tylko automatyczne skrzynie biegów są wrażliwe na styl jazdy kierowcy. Również manualne skrzynie biegów szybciej się zużywają, gdy kierowcy nie panują nad złymi nawykami na drodze. Co wpływa na szybsze zużycie manualnej przekładni?

Nie ma wątpliwości, że w naszym kraju skrzynie automatyczne są postrzegane, jako te bardziej awaryjne w porównaniu do skrzyń manualnych. Wiele osób boi się kupna samochodu z „automatem” w obawie o wyższe koszty przyszłej eksploatacji, co jest jak najbardziej rozsądnym podejściem. Faktycznie, skrzynie automatyczne potrafią szybko opróżnić portfel swojego właściciela, gdy np. dochodzi do jej remontu po przejechaniu 200-250 tys. km. (przy prawidłowym użytkowaniu, tj. zmiana oleju oraz nieagresywna jazda). I tu dochodzi się do ważnej kwestii - jak dbasz, tak masz. Nasz styl jazdy i nawyki w codziennej eksploatacji auta mają bezpośredni wpływ na długość życia naszej skrzyni biegów. Co ważne, poprzednie zdanie odnosi się także do skrzyń manualnych, które uważane są za niemal bezobsługowe i ponadprzeciętnie trwałe. Jak pokazują doświadczenie kierowców, z ich trwałością bywa różnie. Co zrobić, by nie szkodzić naszej manualnej skrzyni biegów?

REKLAMA

Skrzynia manualna – jak o nią dbać?

Dbanie o przekładnie manualną zacznij od zasady wrzucania pierwszego lub wstecznego biegu, gdy samochód jest całkowicie zatrzymany, tak samo jak w „automacie”. Gdy już ruszysz, staraj się zmieniać biegi w delikatny i płynny sposób. Agresywna zmiana przełożeń, szczególnie w skrzyni z nierozgrzanym olejem, zdecydowanie przyspieszy zużycie synchronizatorów skrzyni biegów z przyszłą wymianą kół zębatych włącznie. Unikaj jazdy i przyspieszania na zbyt niskich obrotach silnika – nie tylko wpłynie to pozytywnie na układ korbowo-tłokowy w silniku, ale też na mechanizm przekładni skrzyni biegów.

REKLAMA

Kierowcy także nagminnie trzymają nogę na sprzęgle podczas postoju. O ile w wielu sytuacjach w ruchu miejskim trudno wciąż trudno tego nie robić, to przy dłuższych postojach na światłach warto wrzucić na luz i puścić sprzęgło. Unikniesz w ten sposób szybszego zużycia łożyska wyciskowego. Gęsty ruch miejski jest jednym z najgorszych środowisk dla długiej i bezproblemowej eksploatacji naszej manualnej skrzyni biegów. Jednak można jej choć trochę pomóc swoimi dobrymi nawykami. Unikaj jazdy na półsprzęgle i zawsze wciskaj sprzęgło do końca w czasie zmiany biegu. Jak jeszcze nie szkodzić swojej skrzyni? Na pewno unikaj trzymania gałki skrzyni biegów, gdy nie zmieniasz biegu, kiedy, np. toczysz się w miejskim korku na drugim biegu.

Nie obciążaj skrzyni. Zacznijmy od tego, że pierwszy bieg służy do ruszania i manewrowania przy niskich obrotach, dlatego nie powinno się go używaj do jazdy z wyższymi prędkościami. Ponadto, gdy nie zachodzi ku temu potrzeba, unikaj nagłych redukcji, np. z biegu 6 na 3. Hamowanie silnikiem jest wskazane dla dłużej trwałości sprzęgła i samej skrzyni. Dojeżdżając do świateł, redukuj biegi po kolei przy odpowiednich obrotach.

Wymieniaj olej także w manualnej skrzyni

Olej w skrzyniach biegów nie jest dożywotni, jak twierdzą niektórzy producenci samochodowi. Niewymieniane go, szczególnie w skrzyniach automatycznych, skraca jej żywotność z powodu utraty swoich parametrów oraz właściwości smarnych. W skrzyniach manualnych olej ma za zadanie zabezpieczać wszystkie współpracujące ze sobą metalowe elementy w skrzyni. Z wiekiem olej traci swoje właściwości, co prowadzi do skrócenia żywotności skrzyni z powodu pracy pod wyższym obciążeniem. Nie warto ryzykować - zalecamy wymianę oleju nie rzadziej, niż 80 tys. km. Nie zaszkodzi dla pewności zrobić tego zaraz po kupnie używanego samochodu. W razie wymiany, za nową skrzynię do popularnej wersji trzeba zapłacić ok. 1500 zł z wymianą. Przykładowe ceny nowych skrzyń manualnych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Skoda Fabia II 1.4 JHQ – 1200 zł

  • Volkswagen Golf V 1.9 TDI – 1200 zł

  • Opel Signum 2.0 DTI – 1500 zł

  • Opel Insignia 1.8 T – 2000 zł

  • Toyota RAV-4 2.0 D4D – 2800 zł

  • Subaru Outback 2.0 D – 3500 zł

  • Citroen Jumper 2.2 HDi – 4500 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA