| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Czy odpalanie „na pych” może uszkodzić samochód?

Czy odpalanie „na pych” może uszkodzić samochód?

Rozładowany akumulator skutecznie potrafi unieruchomić każde auto, szczególnie, jeśli nie mamy od kogo pożyczyć prądu. Ale przecież można zawsze spróbować odpalić "na pych"... Otóż nie zawsze! W przypadków niektórych silników może to doprowadzić do poważnej awarii. Metodą "na pych" nie odpalimy również automatu.

Stara szkoła

Odpalanie "na pych" to metoda stara jak świat i to jest właśnie jej wada. Kiedy samochody były dość proste i odporne na złe traktowanie, start z rozbiegu nie mógł im specjalnie zaszkodzić. Z biegiem czasu auta przestały być jednak niezniszczalne.

Zobacz też: Co może popsuć się w rozruszniku?

Łańcuchy rozrządu zastąpiły delikatniejsze paski, w układzie wydechowym pojawił się katalizator, w końcu zarządzanie zapłonem i dawkami paliwa przejęły uzależnione od prądu sterowniki elektroniczne. Obecnie odpalanie na pych może być po pierwsze niewykonalne, a w skrajnych przypadkach „szarpnięcie” na lince holowniczej może doprowadzić do poważnej awarii silnika.

Co może się uszkodzić?

Po pierwsze odpalanie "na pych" może wywołać szereg błędów elektronicznych. Wszystko przez to, że sterownik ECU nie będzie widział co się dzieje... Będzie dostawał szereg informacji od czujników, mimo braku wysłania sygnału o rozruchu.

Każdy błąd zapisany w pamięci sterownika da się jednak wykasować. Gorzej, gdy dojdzie do awarii mechanicznej. Gwałtowne szarpnięcie może spowodować przeskok paska rozrządu. To już nie przelewki, bo w skrajnych przypadkach może dojść nawet do kolizji zaworów z tłokami i zniszczenia silnika.

Zobacz też: Jakie są najczęstsze usterki silnika?

Odpalanie "na pych" to również zabójstwo dla katalizatora. Niedopalone paliwo wybuchające dopiero po rozgrzaniu układu wydechowego może zniszczyć stosunkowo delikatny ceramiczny wkład. Nie mówiąc już o nadmiernym zużyciu tego elementu. Uszkodzona, a dokładnie spalona, może zostać również sonda lambda.

Rozładowany automat

Odpalanie "na pych" nie jest możliwe w przypadku automatycznej skrzyni biegów – to większość kierowców wie. Sprzęgło kinetyczne jest w zasadzie jednostronne, a więc silnik skrzynię napędzi, ale w drugą stronę to już nie zadziała. Co zatem zrobić gdy auto „umrze” na środku drogi i trzeba je usunąć?

„Automat” można zepchnąć i holować na lince, ale dopiero po odłączeniu blokady skrzyni

W instrukcji obsługi auta zawsze znajdziemy informację, jak awaryjnie zwalnia się blokadę, czyli mechanicznie zupełnie odłącza skrzynię od silnika. Warto również sprawdzić, czy po takiej przygodzie elektronika sterująca skrzynią nie wymaga „zerowania”.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Wróbel

analityk rynków finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »