REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto kupić droższe świece irydowe?

Czy warto zainwestować w droższe świece? Fot. Fotolia
Czy warto zainwestować w droższe świece? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Świece zapłonowe mogą mieć elektrodę wykonaną z różnych materiałów. Najtańsze są świece z centralną elektrodą miedzianą lub niklowo-kadmową (Ni-Cd). Droższe są te z platynową lub irydową elektrodą. Czy warto w takie irydowe świece zainwestować?

Wymieniając świece zapłonowe trzeba pamiętać, że producenci nie dają nam dużego wyboru. Nie narzucają przy tym konkretnego producenta, ale konkretny typ świecy – z określonymi właściwościami.

REKLAMA

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Chodzi przy tym nie tylko o średnicę i długość gwintu, ale również o „ciepłotę świecy”. Ta wartość określa zdolność świecy zapłonowej do odprowadzania ciepła. Ciepłota świecy warunkuje również temperaturę w komorze spalania, a ta może wynosić od zaledwie 500 do nawet 850 stopni Celsjusza. Generalnie im świeca zimniejsza, tym lepiej wytrzymuje długotrwałe działanie silnika na wysokich obrotach. Gorące świece lepiej natomiast radzą sobie z warunkami miejskimi – stałym odpalaniem i gaszeniem silnika.

Co daje świeca platynowa?

Podstawową zaletą świecy platynowej – z elektrodą centralną pokrytą platyną – jest jej dłuższa trwałość od zwykłej niklowej lub chromowej. Takie świece wytrzymują bez najmniejszego problemy przebiegi rzędu 35-45 tysięcy kilometrów (wymianę konwencjonalnych świec zaleca się co 10-15 tysięcy km.)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Audi A6 C4: wymiana termostatu w silniku 2.8 V6

Świece platynowe mają przy tym bardzo podobne właściwości oddawania, czy też zatrzymywania, ciepła jak konwencjonalne. Można je zatem zamontować w większości silników, nawet w tych najstarszych, gdzie temperatura w komorach spalania jest niska.

Wady? W porównaniu do najtańszych świec konwencjonalnych, świece platynowe są przynajmniej o połowę droższe.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Co daje świeca irydowa?

REKLAMA

Świeca irydowa, z elektrodą zrobioną z irydu, jest jeszcze bardziej trwała i to mimo wyraźnie subtelniejszej budowy. Mogą one wytrzymać przebiegi rzędu 80-130 tysięcy kilometrów. Są przy tym bezobsługowe. Przy przeglądach olejowych nie trzeba ich wykręcać, czyścić, sprawdzać przerw pomiędzy centralną elektrodą a bocznymi elektrodami.

To ważne np. w przypadku delikatnych aluminiowych głowic z krótkim gwintem na świece. W takich konstrukcjach częste wkręcanie i wykręcanie świec może wyrobić gwint. A gdy gwint nie jest szczelny, spada kompresja w cylindrze...

Zobacz też: Jak działa hybrydowa świeca zapłonowa

Wady? Świece irydowe nie nadają się do każdego silnika i chodzi zarówno o konstrukcję silnika, jak i o warunki w jakich motor jest eksploatowany. Do tego dochodzi jeszcze ich wysoka cena.

Irydowe elektrody oddają mniej ciepła iskry oraz mniej temperatury zapalonej mieszanki. Stosowanie świec irydowych odpada zatem w silnikach, gdzie maksymalna temperatura w komorze nie powinna być wyższa niż 650 stopni Celsjusza. Tak jest we wszystkich silnikach przystosowanych do zasilanych jedynie etyliną (benzyną ołowiową).

Świece irydowe nie są też zalecane na zimę. Przy temperaturach ujemnych, gdy silnik dostaje bogatą mieszankę, dużo łatwiej je zalać. To natomiast może prowadzić do problemów z rozruchem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA