| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Czy warto kupić droższe świece irydowe?

Czy warto kupić droższe świece irydowe?

Świece zapłonowe mogą mieć elektrodę wykonaną z różnych materiałów. Najtańsze są świece z centralną elektrodą miedzianą lub niklowo-kadmową (Ni-Cd). Droższe są te z platynową lub irydową elektrodą. Czy warto w takie irydowe świece zainwestować?

Wymieniając świece zapłonowe trzeba pamiętać, że producenci nie dają nam dużego wyboru. Nie narzucają przy tym konkretnego producenta, ale konkretny typ świecy – z określonymi właściwościami.

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

49,90 złJazda z Hołkiem

Chodzi przy tym nie tylko o średnicę i długość gwintu, ale również o „ciepłotę świecy”. Ta wartość określa zdolność świecy zapłonowej do odprowadzania ciepła. Ciepłota świecy warunkuje również temperaturę w komorze spalania, a ta może wynosić od zaledwie 500 do nawet 850 stopni Celsjusza. Generalnie im świeca zimniejsza, tym lepiej wytrzymuje długotrwałe działanie silnika na wysokich obrotach. Gorące świece lepiej natomiast radzą sobie z warunkami miejskimi – stałym odpalaniem i gaszeniem silnika.

Co daje świeca platynowa?

Podstawową zaletą świecy platynowej – z elektrodą centralną pokrytą platyną – jest jej dłuższa trwałość od zwykłej niklowej lub chromowej. Takie świece wytrzymują bez najmniejszego problemy przebiegi rzędu 35-45 tysięcy kilometrów (wymianę konwencjonalnych świec zaleca się co 10-15 tysięcy km.)

Zobacz też: Audi A6 C4: wymiana termostatu w silniku 2.8 V6

Świece platynowe mają przy tym bardzo podobne właściwości oddawania, czy też zatrzymywania, ciepła jak konwencjonalne. Można je zatem zamontować w większości silników, nawet w tych najstarszych, gdzie temperatura w komorach spalania jest niska.

Wady? W porównaniu do najtańszych świec konwencjonalnych, świece platynowe są przynajmniej o połowę droższe.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Co daje świeca irydowa?

Świeca irydowa, z elektrodą zrobioną z irydu, jest jeszcze bardziej trwała i to mimo wyraźnie subtelniejszej budowy. Mogą one wytrzymać przebiegi rzędu 80-130 tysięcy kilometrów. Są przy tym bezobsługowe. Przy przeglądach olejowych nie trzeba ich wykręcać, czyścić, sprawdzać przerw pomiędzy centralną elektrodą a bocznymi elektrodami.

To ważne np. w przypadku delikatnych aluminiowych głowic z krótkim gwintem na świece. W takich konstrukcjach częste wkręcanie i wykręcanie świec może wyrobić gwint. A gdy gwint nie jest szczelny, spada kompresja w cylindrze...

Zobacz też: Jak działa hybrydowa świeca zapłonowa

Wady? Świece irydowe nie nadają się do każdego silnika i chodzi zarówno o konstrukcję silnika, jak i o warunki w jakich motor jest eksploatowany. Do tego dochodzi jeszcze ich wysoka cena.

Irydowe elektrody oddają mniej ciepła iskry oraz mniej temperatury zapalonej mieszanki. Stosowanie świec irydowych odpada zatem w silnikach, gdzie maksymalna temperatura w komorze nie powinna być wyższa niż 650 stopni Celsjusza. Tak jest we wszystkich silnikach przystosowanych do zasilanych jedynie etyliną (benzyną ołowiową).

Świece irydowe nie są też zalecane na zimę. Przy temperaturach ujemnych, gdy silnik dostaje bogatą mieszankę, dużo łatwiej je zalać. To natomiast może prowadzić do problemów z rozruchem.

avatar

2013-06-07 17:09 Zgłoś

No możesz przeczytać o irydowych na drugiej stronie.

avatar

2012-05-14 18:47 Zgłoś

Chciałem według tytułu poczytać o świecach irydowych, a tu mi naspamował o platynowych.

avatar

2012-02-09 20:52 Zgłoś

Ciekawe czy autor choć troszkę zagłębił się w temat świec czy pisał artykuł czytając jakieś drugorzędne forum internetowe...

HITY INFORU

TERMINARZ

LIP22
TydzieńPWŚCPSN
2730123456
2878910111213
2914151617181920
3021222324252627
3128293031010203

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Małgorzata Bryła

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem Infor.pl »