REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Hyundai Lantra, fot. Newspress
Hyundai Lantra, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Trwałość paska rozrządu uzależniona jest od wielu czynników. Teoretycznie powinien on wytrzymać przebieg rzędu 100 tysięcy kilometrów. Należy go jednak co pewien czas sprawdzać.

Jeśli silnik pracuje w szczególnie ciężkich warunkach, czyli auto cały czas jeździ po mieści, pasek potrafi pęknąć nawet już po 50 tysiącach kilometrów.

REKLAMA

Stan pod kontrolą

Pasek rozrządu musi być poddawany okresowym kontrolom, podczas których sprawdza się naciąg i stan pasa zębatego. Zdjęcie pokrywy rozrządu daje możliwość wykrycia większości niepokojących oznak, które mogą przyspieszyć termin wymiany paska i dzięki temu uniknąć o wiele poważniejszych problemów.

Zobacz też: Dlaczego olej podczas wymiany jest czarny

Rozrząd bezkolizyjny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na przestrzeni lat pojawiły się konstrukcje silników z tzw. rozrządem bezkolizyjnym. Pęknięcie paska rozrządu powodowało jedynie unieruchomienie silnika, żeby jechać dalej, wystarczyło założyć nowy pasek. Silnikiem z rozrządem bezkolizyjnym był na przykład benzynowy motor 1,6 l o mocy 75 KM stosowany m.in. w Astrze pierwszej generacji.

Rozruch ograniczony

Uruchamianie silnika z paskiem rozrządu metodą na pych lub z tzw. "zaciągu" jest niedopuszczalne. Podczas takich prób, puszczenie sprzęgła wywołać może w układzie rozrządu gwałtowne naprężenia, w wyniku których pasek rozrządu może przeskoczyć, uszkodzić swoje zęby albo nawet się zerwać. Jeśli nie jest to silnik z rozrządem bezkolizyjnym, to tłoki uderzą w zawory i kolejna próba uruchomienia motoru wymagać będzie najpierw kosztownej naprawy.

Sam pasek nie wystarczy

Wymiana paska rozrządu praktycznie wiąże się z wymianą współpracujących z nim elementów. Zwykle należą do nich: rolka napinająca, rolki prowadzące oraz uszczelniacze wału korbowego i wałka lub wałków rozrządu. W wielu silnikach pasek rozrządu napędza również pompę cieczy chłodzącej, która czasami pełni nawet funkcję jego napinacza.

Zobacz też: Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?

Dobrze jest wtedy razem z paskiem i innymi elementami wymienić również pompę. Komplet nowych współpracujących części zwiększa gwarancję, że całość wytrzyma do następnej zmiany. Niekiedy wraz z paskiem konieczna jest także wymiana kół zębatych. Szczegóły dotyczące wymiany paska określa producent pojazdu.

Nie tylko kilometry

Pasek rozrządu zbudowany jest z materiałów, które podlegają procesowi starzenia, więc wraz z upływem czasu tracą swoje właściwości. Z tego powodu wymianą paska rozrządu rządzi nie tylko przebieg, ale i czas. Dawniej ta granica wynosiła przeważnie około pięciu lat. Postęp technologiczny sprawił, że niektórzy producenci wydłużyli obecnie granicę trwałości nawet do dziesięciu lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA