REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa skrzynia CVT?

Łukasz Krasowski
Nieograniczoną ilość przełożeń ma skrzynia bezstopniowa typu CVT
Nieograniczoną ilość przełożeń ma skrzynia bezstopniowa typu CVT

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z zasadniczych wad tłokowego silnika spalinowego jest dość ograniczony zakres prędkości obrotowych, przy których może on efektywnie pracować. W tym celu konieczne jest stosowanie przekładni o określonej ilości biegów. Rozwiązaniem, które ma nieograniczoną ilość przełożeń jest skrzynia bezstopniowa typu CVT.

W teorii przekładnia CVT ma niemal same zalety. Przede wszystkim pozwala na utrzymywanie stałej prędkości obrotowej silnika, który może pracować w zakresie swojej największej sprawności, co wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie, podobnie jak klasyczny „automat”, skrzynia bezstopniowa zwalania kierowcę z obowiązku zmiany przełożeń, zwiększając tym samym komfort jazdy. Nie bez znaczenia jest również fakt, że CVT przenosi moment obrotowy bez żadnych przerw. Wszystko to przy mniej skomplikowanej budowie samej skrzyni, w porównaniu do konstrukcji opierającej się na przekładniach planetarnych.

REKLAMA

Zobacz również: Jaka jest rzeczywista moc silnika?

REKLAMA

W przekładnię bezstopniową wyposażonych jest obecnie większość skuterów, w przypadku, których sprawdza się ona bardzo dobrze. Dlaczego więc, mimo ponad 50-letniej historii CVT, jego zastosowanie w samochodach osobowych jest znacznie rzadziej spotykane? Problem tkwi w tym, że w ich przypadku przekładnia musi przenieść, nieporównywalnie większe, niż w jednośladach, wartości momentu obrotowego.

Najważniejsze elementy skrzyni CVT to para stożkowych kół o zmiennej średnicy, nazywanych wariatorem. Koła mają jedenastostopniowy kąt zbieżności klina i jedno z nich zamontowane jest na wałku sprzęgłowym, a drugie na wałku zdawczym. Dzięki zastosowaniu układu hydraulicznego koła mogą się osiowo zsuwać i rozsuwać, co powoduje zmianę przełożenia. Do przenoszenia momentu obrotowego z jednego koła na drugie służy specjalny stalowy pas.

Jeszcze dalej posunęła się firma Audi, która zastąpiła pas czternastorzędowym łańcuchem drabinkowym. Ma on niezwykle misterną konstrukcję, bowiem przy masie około 1,7 kg posiada aż 1024 ogniwa, połączone 73 parami sworzni. Niestety skrzynia nazwana Multitronic słynie również z dość awaryjnego sterownika przekładni, przez co jest znacznie mniej popularna, niż konkurencyjna automatyczna skrzynia Audi – Tiptronic.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wybrać silnik elektryczny?

Jak wspomniano na początku, przekładnia bezstopniowa pozwala na utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika. Ta zaleta jest dla niektórych również największą wadą CVT. Taka charakterystyka pracy daje wrażenie podobne jak silnik elektryczny i odbiera resztki przyjemności z jazdy. Na minus skrzyni bezstopniowej przemawia również fakt, że dużą część tego, co zyskujemy, eksploatując optymalne zakresy prędkości obrotowej silnika, przekładnia traci przez zjawisko tarcia wewnątrz niej, więc zużycie paliwa pozostaje na podobnym poziomie, jak przy ręcznej skrzyni biegów.

Zobacz też: W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA