REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?

Łukasz Krasowski
fot. Hyundai
fot. Hyundai

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost cen paliw kopalnych spowodował, że poszukiwane są alternatywne sposoby zasilania silników spalinowych. Paliwem stosowanym niemal od zarania motoryzacji i przez lata zapomnianym jest olej pochodzenia roślinnego. Czy w obecnych realiach nadaje się on do zasilania współczesnych silników?

Rozpatrując sens stosowania oleju roślinnego należy zacząć od porównania jego właściwości z olejem napędowym. Podstawową różnicą między tymi dwoma rodzajami paliw jest ich lotność, która jest znacznie mniejsza w przypadku oleju roślinnego. Sprawia to, że konieczne staje się znacznie lepsze rozpylenie dawki paliwa, a wyższa temperatura wrzenia wymaga większej temperatury w komorze spalania. Olej roślinny ma mniejszą wartość opałową, co powoduje jego większe zużycie, na niekorzyść tego paliwa działa również mniejsza niż w przypadku oleju napędowego zdolność do samozapłonu. Podwyższenie liczby cetanowej uzyskuje się w procesie estryfikacji. Ponieważ w tej samej temperaturze paliwo roślinne ma większą lepkość, inaczej zachowuje się ono w układzie wtryskowym, powodując konieczność skorygowania przebiegu procesu wtrysku.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie filtry są montowane we współczesnych samochodach?

Jak widać różnic jest dość sporo i trudno by było używać do zasilania silników Diesla oleju roślinnego bez przystosowania do niego elementów silnika lub jego osprzętu. Dla przykładu większa lepkość sprawia, że chcąc zasilać nowoczesne, bardzo wymagające silniki Diesla z układem Common Rail lub z pompowtryskiwaczami, konieczne staje się podgrzanie paliwa przed doprowadzeniem go do układu wtryskowego. Modyfikacje samochodu są wówczas dość znaczne, bowiem oprócz podgrzewacza oleju konieczny jest również montaż przekonstruowanych wtryskiwaczy oraz innych świec żarowych. Nie jest również tajemnicą, że im starsza i prostsza konstrukcja silnika, tym łatwiej jest mu spalać olej roślinny, jednak używanie tego paliwa bez mieszania go z olejem napędowym z pewnością przyczyni się do zmniejszenia żywotności silnika, szczególnie podczas jazdy zimą.

Zobacz również: Jak zdemontować instalację gazową?

REKLAMA

Rozwiązaniem problemu byłoby stworzenie wielopaliwowej jednostki napędowej. Obecnie w pojazdach wojskowych można spotkać konstrukcje, które będą pracować niemal na wszystkim, co daje się spalić. Znane są również silniki, mogące pracować na czystym oleju rzepakowym, np. silnik Elsbetta, który wyróżnia się przekonstruowaną komorą spalania, układu paliwowego i chłodzącego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety dla tych, którzy posiadają w swoich pojazdach (np. rolniczych) starsze typy silników Diesla, możliwość stosowania takiego paliwa blokuje polskie prawo, mówiące, że używanie do zasilania silnika dowolnego rodzaju cieczy pociąga za sobą konieczność odprowadzenia akcyzy. Dlatego też nawet olej roślinny, dostępny w sklepie nie jest w świetle prawa paliwem, staje się nim w momencie wlania go do baku naszego samochodu. Jeżeli podczas kontroli drogowej policjant stwierdzi, że używamy paliwa bez opłaconej akcyzy, czeka nas odpowiedzialność karna. Niestety nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie ta, niekorzystna dla kierowców, sytuacja miała się zmienić.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    REKLAMA