| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak działa system VTEC w samochodach Honda? Poradnik

Jak działa system VTEC w samochodach Honda? Poradnik

System V-tec to rozwiązanie stosowane przez markę Honda, będące systemem zmiennych faz rozrządu. Poniżej kilka słów o tym, jak skonstruowany jest ten system i jak działa.

Co to jest V-tec?

System VTEC (z ang. Variable Valve Timing and Lift Electronic Control System) to rozwiązanie stosowane wyłącznie w samochodach marki Honda. Inne marki również wykorzystują zmienne fazy rozrządu w celu jak najlepszego wykorzystania pojemności skokowej jednostki napędowej, lecz ich konstrukcje różnią się.

Zobacz również: Wymiana łożysk w tylnych kołach Hondy Civic

Firma Honda była pionierem tego systemu, pierwszy samochód tej marki z jednostką napędową wyposażoną w system VTEC był już w sprzedaży, podczas gdy inne firmy jeszcze pracowały nad swoimi rozwiązaniami. W samochodach Honda system ten jest wykorzystywany w dwóch celach – aby zwiększyć moc silnika lub poprawić ekonomikę zużycia paliwa.

Jak działa system V-tec?

System V-tec to zmienna faza rozrządu. Dzięki jego pracy zawory silnika otwierają się bardziej lub mniej, w zależności od obciążenia. Oznacza to, że kiedy dodajemy dużo gazu, system ten uaktywnia się i umożliwia zassanie do cylindrów większej ilości powietrza, przez co silnik może spalić więcej benzyny, a więc jego moc wzrasta.

Jest to możliwe dzięki umieszczonym na wałku rozrządu krzywkach o różnym rozmiarze. Wałek kręcąc się obraca krzywkami, które z kolei naciskają na popychacze, a te otwierają zawory. W silniku z systemem V-tec, dla jednego cylindra pracują 3 krzywki – dwie małe i jedna duża, umieszczona pomiędzy nimi. Gdy silnik nie jest obciążony, działają dwie małe krzywki, które powodują mały skok popychaczy zaworowych, a więc umożliwiają zassanie określonej ilości powietrza do cylindra. 

Zobacz również: Honda Civic LSi: wymiana pierścienia uszczelniającego aparat zapłonowy

Jeśli jednak obciążymy silnik, zacznie pracować trzecia, duża krzywka, która naciskając na trzeci popychacz, połączony z dwoma pozostałymi spowoduje większy ich skok, a tym samym zawory otworzą się bardziej. Dzięki temu do cylindra zostanie zassana większa ilość powietrza, a więc silnik będzie mógł spalić więcej benzyny, produkując tym samym większą moc.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Smoleńska

Dziennikarka, redaktor

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »