| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak działa system VTEC w samochodach Honda? Poradnik

Jak działa system VTEC w samochodach Honda? Poradnik

System V-tec to rozwiązanie stosowane przez markę Honda, będące systemem zmiennych faz rozrządu. Poniżej kilka słów o tym, jak skonstruowany jest ten system i jak działa.

Co to jest V-tec?

System VTEC (z ang. Variable Valve Timing and Lift Electronic Control System) to rozwiązanie stosowane wyłącznie w samochodach marki Honda. Inne marki również wykorzystują zmienne fazy rozrządu w celu jak najlepszego wykorzystania pojemności skokowej jednostki napędowej, lecz ich konstrukcje różnią się.

Zobacz również: Wymiana łożysk w tylnych kołach Hondy Civic

Firma Honda była pionierem tego systemu, pierwszy samochód tej marki z jednostką napędową wyposażoną w system VTEC był już w sprzedaży, podczas gdy inne firmy jeszcze pracowały nad swoimi rozwiązaniami. W samochodach Honda system ten jest wykorzystywany w dwóch celach – aby zwiększyć moc silnika lub poprawić ekonomikę zużycia paliwa.

Jak działa system V-tec?

System V-tec to zmienna faza rozrządu. Dzięki jego pracy zawory silnika otwierają się bardziej lub mniej, w zależności od obciążenia. Oznacza to, że kiedy dodajemy dużo gazu, system ten uaktywnia się i umożliwia zassanie do cylindrów większej ilości powietrza, przez co silnik może spalić więcej benzyny, a więc jego moc wzrasta.

Jest to możliwe dzięki umieszczonym na wałku rozrządu krzywkach o różnym rozmiarze. Wałek kręcąc się obraca krzywkami, które z kolei naciskają na popychacze, a te otwierają zawory. W silniku z systemem V-tec, dla jednego cylindra pracują 3 krzywki – dwie małe i jedna duża, umieszczona pomiędzy nimi. Gdy silnik nie jest obciążony, działają dwie małe krzywki, które powodują mały skok popychaczy zaworowych, a więc umożliwiają zassanie określonej ilości powietrza do cylindra. 

Zobacz również: Honda Civic LSi: wymiana pierścienia uszczelniającego aparat zapłonowy

Jeśli jednak obciążymy silnik, zacznie pracować trzecia, duża krzywka, która naciskając na trzeci popychacz, połączony z dwoma pozostałymi spowoduje większy ich skok, a tym samym zawory otworzą się bardziej. Dzięki temu do cylindra zostanie zassana większa ilość powietrza, a więc silnik będzie mógł spalić więcej benzyny, produkując tym samym większą moc.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Jak działa system V-tec w samochodach Honda? fot. Honda
Jak działa system V-tec w samochodach Honda? fot. Honda

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Drapała

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »