| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Czym różni się kompresor od turbosprężarki?

Czym różni się kompresor od turbosprężarki?


Zarówno kompresor, jak i turbosprężarkę montuje się w samochodach w celu zwiększenia mocy i momentu obrotowego silnika.

Powietrze wtłaczane jest do komory spalania za pomocą wirnika sprężarki. To właśnie sposób napędzania wiatraczka odróżnia kompresor od turbosprężarki. W przypadku turbosprężarki, wirnik jest napędzany za pomocą gazów wylotowych z komory spalania, czyli po prostu spalin. Spaliny uderzają w łopatki wiatraka, który kręcąc się, zasysa do komory spalania powietrze z zewnątrz. W kompresorze mechanicznym (zwanym też "sprężarką") wirnik jest zwykle zasilany przez pasek, łączący go z wałem korbowym. Czasem zdarza się też kompresor napędzany np. elektrycznie.

Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych

Oba te rozwiązania mają swoje wady i zalety, dlatego różni producenci aut wybierają inne metody doładowania silnika. W przypadku turbosprężarki część mocy silnika jest marnowana na napędzenie wirnika, ale dzięki temu, przyrost mocy w takim układzie jest liniowy. Łopatki wirnika turbosprężarki napędzane są spalinami, które i tak są już niepotrzebne. Oczywiście, spaliny napotykające na swojej drodze przeszkodę w postaci wirnika, wpływają na moc silnika, ale ubytek mocy jest z dużą nawiązką uzupełniany przez turbosprężarkę. W turbosprężarce pojawia się też zjawisko turbodziury. Jest to opóźnienie między wciśnięciem pedału gazu a osiągnięciem pełnej prędkości przez wirnik turbosprężarki. Wirnik obraca się nawet z prędkością 200 000 obrotów na minutę, dlatego opóźnienie jest często wyczuwalne. Producenci aut próbują to zjawisko zminimalizować, np. stosując dwie małe turbosprężarki zamiast jednej. W latach 80-tych w rajdowej Lancii Delcie S4 stosowano też kompresor mechaniczny jako uzupełnienie turbosprężarki. Obecnie to rozwiązanie wraca do łask.

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

Kompresor daje mniejszy przyrost mocy niż turbosprężarka, ale jego działanie odczuwamy już od najniższych obrotów, jego wirniki bowiem pracują cały czas. Turbo daje większą moc, a obecnie stosowane technologie pozwalają na zredukowanie efektu turbodziury czy nagłego przyrostu mocy. Kompresor jest droższy od turbosprężarki, jednak trzeba pamiętać, że zamontowanie, któregoś z tych elementów wymaga wprowadzenia wielu innych zmian w silniku i nie jest to prosta rzecz. Obecnie kompresory mechaniczne fabrycznie montuje w swoich autach np. Mercedes.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »