| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?

Jak działa napęd 4x4 ze sprzęgiełkiem wielopłytkowym?

Jest nieskomplikowany konstrukcyjnie, łatwy w sterowaniu i niezły w lekkim terenie, ale czasami trudno przewidzieć jego zachowanie.

W tym układzie napędowym stale napędzana jest tylko jedna oś, a napęd drugiej dołączany jest automatycznie dzięki wykorzystaniu jednego z rodzajów sprzęgiełek wielopłytkowych.

Zobacz również: Jak samodzielnie zamontować tarcze hamulcowe?

Wśród nich rozróżniamy sprzęgięłka: wiskotyczne, elektromagnetyczne i hydrauliczne. Nie są drogie, jednak przez fakt, iż nie mogą jednocześnie przekazać dużego momentu i umożliwić poślizg, są gorszym rozwiązaniem niż centralny dyferencjał. 

Zobacz również: Jak dobrze wybrać koło pasowe?

Te pierwsze nie mają regulacji nie można ich sterować. Elektromagnetyczne mają taką funkcję ale ich wadą jest łatwe przegrzewanie, co może skutkować rozłączeniem napędu. Najmocniejsze są natomiast sprzęgiełka hydrauliczne, w przypadku których za ścisk płytek odpowiada tłok dociskany ciśnieniem oleju.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Fedorowska

psycholog, mediator. Kancelaria Mediacyjna „Primum Consensus”.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »