| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Pierwsze niepokojące dźwięki uwagę nawet niedoświadczonych kierowców zwracają ku paskowi klinowemu. Słusznie, choć przyczynę piszczenia zdiagnozować już zdecydowanie trudniej.

Powodów piszczenia paska klinowego może być, co najmniej kilka:

- jest zużyty,
- jest zbyt rozciągnięty lub za długi,
- powierzchnie boczne są starte,
- jest popękany,
- jest niewłaściwie napięty (ślizga się pod obciążeniem),
- jest niewłaściwie założony.

Zobacz też: Jak zmieniać pasek klinowy w starszych typach samochodów?

49,90 złJazda z Hołkiem

Zdarza się także, że pasek piszczy, gdy rano kierowca próbuje odpalić samochód po mroźnej nocy, a zamontowany w aucie akumulator ma już swój wiek. Dopiero po podładowaniu baterii alternator zaczyna dawać mniej prądu i stawiać mniejszy opór toczny, więc pasek przestaje piszczeć. Pasek wielorowkowy pracuje całą płaszczyzną przylegania, natomiast klinowy tylko bocznymi krawędziami stąd istotna jest jego szerokość, bo gdy boczne krawędzie się zużyją po prostu przestaje działać.

Zobacz też: Łańcuch i pasek rozrządu. Jak to działa?

Kiedy pasek po wymianie i naciągnięciu nadal piszczy to znak, że może być już zużyte koło pasowe i płaszczyzny przylegania się nie zgadzają. Trzeba wtedy wymienić pasek na ciut szerszy lub lepiej - koło pasowe. 

Warto pamiętać, że w układach, w których pasek jest dociskany rolką napinającą, bywa tak, że to nie sam pasek, lecz właśnie napinacz wydaje charakterystyczny pisk.

Zobacz też: Wady i zalety silnika czterosuwowego

HITY INFORU

TERMINARZ

LIP28
TydzieńPWŚCPSN
2730123456
2878910111213
2914151617181920
3021222324252627
3128293031010203

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Radosław Pazik

Doradca podatkowy Dyrektor Oddziału Wielkopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Poznaniu

Zostań ekspertem Infor.pl »