REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka jest rzeczywista moc silnika? Dlaczego różni się od danych producenta?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Powszechnie ocenia się wartość silnika i jego możliwości na podstawie enigmatycznego pojęcia, jakim jest moc silnika. Żaden producent nie podaje, o jaką moc chodzi. Ta rzeczywista często ma mało wspólnego z tą w folderach reklamowych.

REKLAMA

Moc silnika, mierzona na hamowni silnikowej w sytuacji, kiedy nie są do niego podłączone żadne urządzenia, różni się dość znacznie od mocy, którą osiąga ten sam silnik po podłączeniu do niego wentylatora, prądnicy lub alternatora, a także filtra powietrza i zespołu tłumików. Gdy silnik z pełnym osprzętem zostanie połączony ze skrzynią biegów i zamontowany w samochodzie, moc, jaką będzie można wówczas zmierzyć „na kołach”, czyli na hamowni podwoziowej, może się różnić znacznie od mocy samego silnika. Różnica bardzo często znacznie przekracza 20%.

REKLAMA

Aby ocenić, jaka jest moc rzeczywista, którą może oddać zespół napędowy samochodu, należy sprawdzić, jaki rodzaj mocy podaje katalog lub folder reklamowy danego samochodu. Jeżeli przy liczbie, określającej moc znajdują się trzy litery SAE, oznacza to, iż jest moc zmierzona na hamowni silnikowej, wyłącznie z osprzętem, jaki jest niezbędny do pracy silnika. Tę moc najczęściej podają producenci aut i jest ona zwana mocą znamionową. Po podłączeniu do silnika wszystkich urządzeń, z wyjątkiem skrzyni biegów, moc ta spadnie o kilka kilowatów. Kolejne kilka kilowatów zostanie utraconych po zamontowaniu silnika w samochodzie. Pochłoną je opory tarcia, jakie istnieją w skrzyni biegów i w łożyskach kół.

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

Większość producentów samochodów podaje moc silnika, mierzoną w idealnych warunkach, na hamowni, z zastosowaniem paliwa o parametrach identycznych z zalecanymi (takie paliwo jest niedostępne na rynku w stacjach paliw) oraz smarów o ściśle określonej lepkości. Na dodatek producenci w celach reklamowych podają moc maksymalną, osiąganą przez silnik specjalnie zmontowany do celów pomiarowych. W rzeczywistości tak idealny dobór części i ich wzajemne dopasowanie nie są możliwe w procesie produkcyjnym i moc silników seryjnie wytwarzanych może być mniejsza od katalogowej nawet o 5%. Kupując samochód, którego silnik ma moc katalogową równą 200 kW (SAE), musimy się liczyć z tym, że rzeczywista moc „na kołach” może wynosić w skrajnym przypadku zaledwie 150 kW.

Zobacz również: Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA