REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka jest rzeczywista moc silnika? Dlaczego różni się od danych producenta?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Powszechnie ocenia się wartość silnika i jego możliwości na podstawie enigmatycznego pojęcia, jakim jest moc silnika. Żaden producent nie podaje, o jaką moc chodzi. Ta rzeczywista często ma mało wspólnego z tą w folderach reklamowych.

REKLAMA

Moc silnika, mierzona na hamowni silnikowej w sytuacji, kiedy nie są do niego podłączone żadne urządzenia, różni się dość znacznie od mocy, którą osiąga ten sam silnik po podłączeniu do niego wentylatora, prądnicy lub alternatora, a także filtra powietrza i zespołu tłumików. Gdy silnik z pełnym osprzętem zostanie połączony ze skrzynią biegów i zamontowany w samochodzie, moc, jaką będzie można wówczas zmierzyć „na kołach”, czyli na hamowni podwoziowej, może się różnić znacznie od mocy samego silnika. Różnica bardzo często znacznie przekracza 20%.

REKLAMA

Aby ocenić, jaka jest moc rzeczywista, którą może oddać zespół napędowy samochodu, należy sprawdzić, jaki rodzaj mocy podaje katalog lub folder reklamowy danego samochodu. Jeżeli przy liczbie, określającej moc znajdują się trzy litery SAE, oznacza to, iż jest moc zmierzona na hamowni silnikowej, wyłącznie z osprzętem, jaki jest niezbędny do pracy silnika. Tę moc najczęściej podają producenci aut i jest ona zwana mocą znamionową. Po podłączeniu do silnika wszystkich urządzeń, z wyjątkiem skrzyni biegów, moc ta spadnie o kilka kilowatów. Kolejne kilka kilowatów zostanie utraconych po zamontowaniu silnika w samochodzie. Pochłoną je opory tarcia, jakie istnieją w skrzyni biegów i w łożyskach kół.

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

Większość producentów samochodów podaje moc silnika, mierzoną w idealnych warunkach, na hamowni, z zastosowaniem paliwa o parametrach identycznych z zalecanymi (takie paliwo jest niedostępne na rynku w stacjach paliw) oraz smarów o ściśle określonej lepkości. Na dodatek producenci w celach reklamowych podają moc maksymalną, osiąganą przez silnik specjalnie zmontowany do celów pomiarowych. W rzeczywistości tak idealny dobór części i ich wzajemne dopasowanie nie są możliwe w procesie produkcyjnym i moc silników seryjnie wytwarzanych może być mniejsza od katalogowej nawet o 5%. Kupując samochód, którego silnik ma moc katalogową równą 200 kW (SAE), musimy się liczyć z tym, że rzeczywista moc „na kołach” może wynosić w skrajnym przypadku zaledwie 150 kW.

Zobacz również: Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA